Pienelläkin otannalla saatiin selville, että kohderyhmään kuuluvilla lapsilla on paljon eri kotikieliä. Yllättävää oli, että lapsen kotimaa tai perheen tulosyy Suomeen ei ollut välttämättä henkilöstöllä tiedossa. Tämä tieto olisi merkityksellinen, koska tulosyy voi vaikuttaa lapsen ja perheen kotoutumisen prosessiin hyvinkin paljon. Erityisesti lapsen ja perheen mahdolliseen traumataustaan tulisi kiinnittää huomioita ja vahvistaa osaamista. Vastaajat kokivat työskentelyn sujuvan paremmin, jos heillä olisi enemmän tietoa perheen tilanteesta. Erityishuomiota tulee kiinnittää varhaiskasvatuksen aloitukseen. Vastauksissa korostui luottamuksen ja turvallisuuden tunteen rakentuminen maahanmuuttajaperheiden kanssa. Tähän liittyy muun muassa vuorovaikutus, sensitiivisyys, inhimillisyys sekä riittävät resurssit.
Säännöllinen osallistuminen varhaiskasvatukseen nähtiin tärkeänä lapsen kotoutumisen edistäjänä. Se tukee lapsen kasvua ja kehitystä sekä sosiaalista vuorovaikutusta ja kielen oppimista. Kommunikoinnin ja oppimisen tukena lasten kanssa käytetään mm. kuvatukea, tukiviittomia ja pienryhmätoimintaa. Toisinaan haasteena koetaan lasten mahdollisuus viestiä tarpeistaan ja tulla ymmärretyksi.
Kyselyn tuloksissa korostui yhteisen kommunikointitavan löytämisen merkitys kaikessa toiminnassa sekä panostaminen ymmärrettävään tapaan viestiä. Henkilöstö kaipaisi työnsä tueksi kuvatuellista ohjausmateriaalia (esim. päivärytmi, pukeutuminen) sekä kotiin suunnattuja tiedotteita perheen omalla kielellä. Koulutustarpeet kohdentuivat S2-opetukseen sekä eri uskontoihin ja kulttuureihin. Tarvetta olisi myös saada ohjeistusta tulkkipalveluiden käyttöön. Koulutusten toteuttamistavaksi ehdotettiin videotallenteita.
Kyselyn tuloksia hyödynnetään NIITTY2 -hankkeessa ohjausmateriaalin työstämisessä. Materiaalit tulevat aineistoportaaliin, jonka rakentaminen on parhaillaan käynnissä. Tavoitteena on, että portaali on käytössä keväällä 2025. Hanke jatkuu maaliskuuhun 2026 saakka.
Piia Roos, Tampereen ammattikorkeakoulu
Jenni Suvisalmi, Tampereen kaupungin varhaiskasvatus