Ahne lisäarvon tekijä - The Greedy Value-Adder

.

Missään muussa musa-alan ammatissa ei artistin arvonnoususta huolehtiminen ole niin konkreettisesti esillä, kuin musiikkiagentin toiminnassa. Artistin arvo paljastuu lipun hinnassa. Lipun hinnan sopimisessa on toki toinenkin tekijä eli tilaisuuksien järjestäjä, joskin kaikki me tiedämme, että musiikkiagentti on se, joka ehdottaa kalliimpaa lipun hinnan.

Ystäväni hommasi minut vieraslistalle Juliet Jonesin Sydämen ensimmäiselle Tampereen keikalle kauan, kauan sitten. Keikka oli mainio ja niin oli silloinen yleisökin. Viimeisen biisin jälkeen se taputti innostuneesti yhtyeen takaisin, kuten myös minä. Totesin ”Mahtavaa, eka keikka Tampereella ja heti saivat encoren.” ”Niin, muista että yleisö maksoi kalliin lipun hinnan, tottakai sillä rahalla pitääkin saada bändi takaisin lavalle”. Kertoi ystäväni.

Olet varmaan nähnyt sosiaalisen median päivityksiä, joissa on kuva kahdesta keikkalipusta, joiden hinta ei todellakaan ole ollut edullinen. Tai toisella tavalla ilmaistuna, oletko joskus nähnyt päivitystä keikkalipuista joiden hinta on edullinen. Onnellinen on se joka saa maksaa kovan hinnan siitä, mikä toiselle ei ole mahdollista. MIkä on oikea hinta? Se on se hinta, minkä artistin fani on valmis maksamaan siitä artistin ekslusiivisesta esiintymisestä, siinä parhaassa mahdollisessa keikkamestassa, jossa fanit erityisesti viihtyvät.

Lipun hinnan kautta määrittyy itse palkkio. Toki siten, että huomioidaan vielä paljonko lippuja pystytään myymään ja kuinka kallista on itse esiintymisen tuotanto esiintymispaikalla. Ratkaisun miten tuotto ja riski  jaetaan tekevät musiikkiagentti ja promoottori yhdessä sopimuksen tekotilanteessa.

Jos vielä palaan aiheeseen arvonnousu, niin kerrottakoon, että oma vaikutuksensa on medialla, erityisesti radioilla ja sosiaalisella medialla. Yhdessä levy-yhtiön he aikaan saavat pöhinän artistin musiikin ja itse artistin ympärille. Useimmiten, mutta ei missään nimessä aina, se vaikuttaa esiintymisten kysyntään, siten myös lipun hintaan ja keikan menestykseen. Valitettavan usein artisti näkee musiikkiagentin työn pelkkänä median ja levy-yhtiöiden luovan hypetyksen hyödyntäjä. Todellisuudessa näin yksinkertaista se ei ole. Myös media ja levy-yhtiö hyödyntää hypetystä, jonka saa aikaiseksi nimenomaan musiikkiagentti.  Musiikkiagenttien tulisi osata tuoda oman työnsä merkitys tärkeän lisäarvon rakentajana selkeämmin artistille.

Sillä, lipun hinnan nostaminen tuo vielä enemmän lisää keikkoja. Se tuo myös parempia esiintymisaikoja ja päälavaesiintymisiä  festivaaleille, jotka sitten taas vaikuttavat myönteisesti median suhtautumiseen artistiin. Olemme itseasiassa positiivisessa kierteessä, jossa jossain kohtaa toki saavutetaan hintataso, jonka yläpuolelle ei enää ole mahdollista mennä. Ainakaan sillä kertaa.

Artistin ura voidaan rakentaa sekä ammattinsa osaavan musiikkiagentin kautta ja sosiaalisenmedian kautta. Mieti, kuinka uskollinen on keikkakokemuksen saanut fani, joka on saanut oikeuden maksaa 35 € hyvästä keikkaelämyksestä ja vertaa sitä niiden fanien lojaliteettiin, jotka on katsoneet lyhyen tiktok-videon ja painanut ”like it” painiketta. Bongasin vähän aikaan sitten kirjoituksen jossa artisti valaisi musiikkibisneksen nykytilaa: Jos haluamme laadukasta musiikkia, jonkun on maksettava siitä. Suoratoistopalvelut eivät maksa tarpeeksi, niistäkin tuloista levy-yhtiö vie leijonaosan, musiikin tekemisen lisäksi sosiaalisen median promootio on artistille kuuluva pelikenttä, joista nyt suosituin eli TikTok ei maksa juuri mitään.

Kuulen usein, että musiikkiagentit ovat musiikkibisneksen ahnein tekijä. Näin sen tulee ollakin ja se on artistin etu.

In no other profession in the music industry is the artist’s value increase as concretely evident as in the work of a music agent. The artist’s value is revealed in the price of the ticket. When negotiating the ticket price, there is, of course, another factor, which is the event organizer. However, we all know that it is the music agent who proposes a higher ticket price.

My friend got me on the guest list for the first gig of Juliet Jonesin Sydän in Tampere a long, long time ago. The gig was great, and so was the audience at the time. After the last song, they clapped enthusiastically for the band to encore, as did I too. I commented, ”Wow, the first gig in Tampere, and they immediately got an encore.” ”Yes, You should remember that the audience paid a high price for the ticket, of course with that money, the band should be brought back on stage in any case,” my friend told me.

You have probably seen social media updates with a picture of a concert ticket, the price of which was quite expensive. Or in another way, have you ever seen a Facebook update of a concert tickets with a low price? Happy is the one who gets to pay a high price for what is not possible for others. What is the right price, we may ask? It is the price that the artist’s fan is willing to pay for that exclusive performance by the artist, in the best possible concert venue where fans particularly enjoy themselves.

The Artist´s fee itself is determined through the ticket price. Of course, taking into account how many tickets can be sold and how expensive the production of the performance at the venue is. The decision on how the revenue and risk are shared is made by the music agent and promoter together.

If I return to the topic of value increase, it should be noted that the media, especially radio and social media, also have their influence. Together with the record company, they create a buzz around the artist’s music and the artist themselves. Most of the time, but not always, this affects also the demand for gigs, hence also the ticket price and the success of the gig. Unfortunately, the artist often sees the music agent’s work only as merely exploiting the hype created by the media and record companies. In reality, it is not as simple as that. The media and record companies also exploit the hype created specifically by the music agent. Music agents should be able to more clearly articulate the importance of their work as a significant value-adder to the artist.

The reason for this is that raising the ticket price brings even more gigs. It also brings better performance times and important main-stage performances at festivals, which then positively affect the media’s attitude towards the artist. We are in a positive cycle, where at some point, of course, the right price level is reached that cannot be exceeded. At least not yet at that time.

It looks like that, the artist’s career can be built through both a music agent who is competent in their profession and through social media. But again, consider how loyal is a fan who has had a great concert experience and paid €35 for it is compared to the loyalty of those fans who have watched a short TikTok video and hit the ”like it” button. Some time ago, I came across an article where a well-known artist shed light on the current state of the music business: If we want quality music, someone has to pay for it. Streaming services do not pay enough; of those earnings, the record company takes the lion’s share. In addition to making music, social media promotion is the playing field that belongs to the artist, with TikTok being the most popular now, and it hardly pays anything.

I often hear that music agents are the greediest players in the music business. This is how it should be, and it is in the artist’s interest.