Tervetuloa ISO GPS Toleranssit -koulutukseen 12.5.2023

Koulutustila: E1-06

Kouluttaja: Jukka-Pekka Rapinoja

Järjestäjä: TUNI/MBD-hanke (MBD – hanke

Osallistujamäärä: max. 30 henkilöä (valinnat ilmoittautumisjärjestyksessä)

Kohderyhmä: Pirkanmaan alueen yritykset

Ilmoittautuminen: https://forms.office.com/e/XyHJAU9jtk

Malliperustainen tuotemäärittely (MBD, Model-Based Definition) tarkoittaa tuotetietojen täydellistä määrittelemistä 3D-mallin avulla, ilman perinteisiä piirustuksia. MBD:n avulla on mahdollista saavuttaa paperiton tuotanto, missä piirustukset muutetaan digitaalisiksi sisältäen kaiken tuotteen valmistamisessa liittyvän informaation. Tieto luodaan kerran ja sitä käytetään monessa eri yhteydessä mahdollisimman automatisoidusti ilman manuaalista tiedon siirtoa järjestelmästä toiseen. Mitä paremmalla tasolla yritys on tuotetiedon hallinnassa, sitä varmemmin koko MBD-dataa hyödyntävällä ekosysteemillä on oikea ja ajantasainen versio tuotetiedosta käytettävissään. Tällöin resursseja voidaan tehokkaasti hyödyntää jokaisessa elinkaaren vaiheessa.

Hankkeen päätarkoituksena on parantaa yritysten kilpailukykyä lisäämällä työntekijöiden osaamista ja kyvykkyyttä hyödyntää malliperustaista tuotemäärittelyä kokonaisvaltaisesti teollisuuden avainprosesseissa: suunnittelussa, tuotannossa sekä mittaus- ja laadunvarmistustoimenpiteissä, ja täten auttaa pirkanmaalaista ja suomalaista teollisuutta hyödyntämään MBD:n tarjoamia uusia kasvavia liiketoimintamahdollisuuksia esim. alihankintakonepajoissa.

Hanke rahoitetaan REACT-EU-välineen määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.

Tällä kurssilla käydään lävitse seuraavat ISO-GPS alueet.

1. Peruselementit, syventävää tietoa (ISO 5459)
  2. Geometriset toleranssit, syventävää tietoa (ISO 1101, ISO 1660, ISO 5458),
  3. Maksimimateriaalin vaatimus (ISO 2692)
  4. Särmien toleranssit (ISO 13715)
    1. Pinnankarheus (uusi pinnankarheuden standardi ISO 21920:2022)
    2. Uusi yleistoleranssi, syventävää tietoa (ISO 22081)
    3. Asiakaan piirustusten katselmointia, keskustelua
    4. Harjoituksia
    5. Yhteenveto ja päätös

Tarkempi osoite on Kuntokatu 3. TAMKin sisäänkäynti on TAYSia vastapäätä. Soita minulle (+358505345710), kun olet siinä Kuntokadun sisäänkäynnissä, niin tulen tarvittaessa hakemaan sinut siitä.

TAYSin parkkihalli on kadun toisella puolella, joten se on yksi parkkivaihtoehto.

Pysäköinti Tampere, P-Halli TAYS | EuroPark

TAMKin kampuksella on myös vieraspysäköinti, jossa tuntihinta on 2.5€. Maksaminen on mahdollista ainoastaan Easypark- ja Parkman-mobiilisovelluksilla. TAYSin parkkihallissa voi maksaa myös kortilla automaatissa.