Opiskelijaprojektit päätökseen Luhtaanrannan kevätpäivässä

Iloista ja vilkasta keskustelua Metsäreseptin opiskelijahankkeiden loppu-seminaarissa
Kuva: Petra Toivonen

Metsäresepti-hankkeen kevään 2023 työpaketin päätösseminaaria vietettiin Luhtaanrannan leirikeskuksella toukokuussa. Opiskelijatiimien edustajat esittelivät osaprojektiensa valmiit tuotokset hanketiimille, toisille opiskelijoille sekä TAMKin opettajille, jotka tulevat syyslukukaudella ottamaan Metsäreseptin sisältöjä osaksi opetustaan.

Metsäresepti-hankkeen opiskelijaprojektien päätösseminaaria vietettiin Niihamassa Luhtaanrannan leirikeskuksella Näsijärven rannalla keskiviikkona 24.5.2023. Tilaisuuteen oli kutsuttu projektitöidensä lopputuotokset esittelevien opiskelijatiimien lisäksi opettajat, jotka tulevat ottamaan Metsäreseptin toimintamalleja käyttöön tulevana syksynä uusien opiskelijaryhmiensä kanssa.

Metsäresepti-hankkeen projektiryhmä, hankkeen opiskelijat sekä opettajat ryhmäkuvassa Luhtaanrannan terassilla
Seminaariin osallistui hankeryhmä, opiskelijatiimien edustajat sekä hankkeessa mukana olevia opettajia

Seminaaripäivä aloitettiin hankkeen tarjoaman yhteisen lounaan merkeissä. Aurinkoisen ja kesäisen sään helliessä ruoasta päästiin nauttimaan ulkoterassilla. Viiden viime vuoden aikana remontoitu ja kohenneltu Luhtaanrannan leirikeskus tarjosi upeat puitteet päivän mittaisen loppuseminaarin järjestämiseen. Vaikka seminaariosuus toteutettiin sisätiloissa, toivat päärakennuksen suuret ikkunat ympäröivän metsäisen rantamaiseman aivan lähelle. Metsäluonnon integroimisesta osaksi opetusta ja opiskelijaelämää oli tässä ympäristössä helppo inspiroitua.

Opiskelijatiimin edustajat kertomassa omasta osaprojektistaan
Piatta ja Laura kertovat kehittelemästään metsitetystä opintojaksosta

Kukin viidestä opiskelijatiimistä piti seminaarissa esityksen oman osaprojektinsa tuotoksesta valmiin projektiraporttinsa ja tiimeinä tekemänsä työn pohjalta. Aivan kaikki opiskelijat eivät päässeet paikalle, sillä toukokuun ollessa jo näin pitkällä osa opiskelijoista oli jo saanut kevätlukukauden opinnot pakettiin ja aloittanut erilaisissa kesätöissä ympäri Suomea. Seminaariin kutsutuista opettajista eivät myöskään kaikki päässeet paikalle, mutta onneksi osa heistäkin pääsi mukaan kuulemaan, mistä hankkeessa on kyse, ja miten suuren työn opiskelijat olivat kevään aikana tehneet Metsäreseptin sisältöjen eteen. Aito innostus aihepiiriä kohtaan, omat kokemukset sekä aito halu edistää opiskelijoiden hyvinvointia olivat läsnä kaikkien opiskelijatiimien tuotoksissa ja esityksissä samoin kuin opettajien kiinnostuksessa olla mukana hankkeessa syyslukukauden koittaessa. Erityisen antoisaa olikin yhteinen keskustelu, jota opiskelijaprojektit herättivät osallistujien kesken.

Seminaarin osallistujat pohdiskelevat ja keskustelevat opiskelijoiden ideoista
Ajatusten vaihto ja uudet näkökulmat olivat loppuseminaarin tärkeintä antia

Jotta sanoista siirryttäisiin tekoihin, on esimerkkiä näytettävä myös hankkeen puolelta. Metsän vaikutusten aistimiseksi ja kokemiseksi siirryttiinkin koko seminaariporukalla hetkeksi sisätiloista myös metsän siimekseen. Hankkeen opiskelijatiimien koordinaattori kuljetti ryhmää pienen matkaa rantapolkua pitkin ja ohjasi kaksi keskittymisharjoitusta luonnon äärellä. Toisessa harjoituksessa keskityttiin uppoutumaan vesielementtiin ja aistimaan edessä aukeava järvimaisema kokonaisvaltaisesti. Toisessa harjoituksessa osallistujat saivat valita mieleisensä puun, jolle he saivat halutessaan hiljaa mielessään purkaa huolensa, kertoa salaisuutensa tai antaa kiitoksensa. Omat kokemukset luonnon hyvinvointivaikutuksista ovat tärkeä voimavara niille, jotka haluavat välittää näitä vaikutuksia eteenpäin ja mahdollistaa metsän voimaannuttavan vaikutuksen myös muille.

Seminaarin osallistujat seisovat metsässä tekemässä keskittymisharjoitusta
Metsän aistiminen ja hetkeen keskittyminen elvyttävät voimavaroja

Seminaaripäivä päättyi iltapäivällä kakkukahvien jälkeen pieniin muistamisiin hankeryhmän puolesta opiskelijatiimeille sekä työnsä päättävälle opiskelijatiimien koordinaattorille. Kohti kesää ja tulevan syyslukukauden innostavia uusia haasteita lähdettiin positiivisissa ja lämpimissä tunnelmissa, joita vain aurinkoinen alkukesän päivä voi herättää. Metsäresepti-hankkeen toteuttaminen ei olisi mahdollista ilman opiskelijatiimien tekemiä upeita tuotoksia eikä myöskään sitoutuneita ja aiheesta motivoituneita opettajia.

Koivun lehtiä auringossa
Kesän tuntua ilmassa
Seminaarin osallistujat kulkevat jonossa metsäpolulla, taustalla järvimaisema
Omakohtaista luontokokemusta haettiin rauhoittumishetkellä metsässä