Mobiilipeleistä Metsäresepti-hankkeelle keino parantaa opiskelijoiden luontosuhdetta

Tammikuussa -24 startattiin tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelmassa peliprojekti, jossa oli tarkoituksena tuottaa Metsäresepti-hankkeelle seitsemän mobiilipeliä. Projektin tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa pelejä, jotka innostavat ja houkuttelevat tutustumaan metsäluontoon, käyttämään metsäluontoa hyvinvoinnin parantamisessa, keinona oman arjen rauhoittamisessa ja erityisesti oppimisen tehostamisessa.

Mobiilipelit tuotettiin ensimmäisen vuoden opiskelijoista koostuvissa 4-5 hengen kehitystiimeissä. Kullakin tiimillä oli tavoitteena tuottaa mobiilipeli ideasta valmiiksi tuotteeksi alle neljän kuukauden aikana. Tässä onnistuttiin ja valmiit mobiilipelit ovat nyt ladattavissa Googlen Play-kaupasta.

Tässä yhteenvetona pelien kuvaukset, esittelysivut ja Play-kaupan latauslinkit peleihin.

Calm Waters / Kehitystiimi: Jonni Ertman, Nitai Spira, Patrik Tuominen, Taneli Rannikko, Kasperi Kukkamäki

Calm Waters on rauhoittava kalastuspeli, joka vie sinut syvälle suomalaiseen luontoon kalastamaan erilaisia suomalaisia kaloja.

Lataa Calm Waters

City Escape / Kehitystiimi: Leevi Kirjavainen, Veikka Kairala, Otto Kytömäki, Jaakko Jauhiainen

City Escape on tasohyppelypeli, jossa sinun täytyy johdattaa päähenkilö Jani-petteri (JP) kaoottisesta ja masentavasta kaupungista rauhalliseen mökkiin metsässä. Peli on suunniteltu haastamaan sinua ja löytämään iloa luonnon rauhasta.

Lataa City Escape

Forest Focus/Kehitystiimi: Joonas Nisula, Atte Havulinna, Santeri Jussila, Teemu Haapamäki

Forest Focus -peli on suunniteltu innostamaan opiskelijaa liikkumaan luonnossa ja oppimaan samalla uusia asioita. Se ei ole vain peli – se on oppimisseikkailu, joka vie sinut luonnon sydämeen.

Lataa Forest Focus

Laavun Kutsu / Kehitystiimi: Anni Reini, Vee Jalonen, Mika Kuusisto, Venla Tervo

Koe täydellinen irtiotto kaupungin vilinästä pelissämme, joka vie sinut ja Samin syvälle luonnon helmaan. Jokainen pelin osa on suunniteltu rentoutumista silmällä pitäen, mikä tekee siitä täydellisen valinnan stressin lievittämiseen.

Lataa Laavun Kutsu

Metsänpeitto / Arttu Saarela, Paavo Lappalainen, Lauri Elsilä, Antti Sinivuori, Jenni Peltola

”Choose your own adventure” tekstiroolipeli, jossa eksyt Suomen kansantaruista tunnettuun Metsänpeittoon. Selviätkö ulos vai jäätkö metsään ikuisesti? Peli on täynnä kohtaamisia metsän väen, muinaisten paikkojen ja maamerkkien kanssa, joissa pelaaja valitsee itse mitä tekee. Ja valinnoilla on seurauksensa.

Lataa Metsänpeitto

Tapion Kutsu / Kehitystiimi: Aarni Rantamäki, Lassi Ahonen, Roope Raparanta, Janina Elijoki

Tarinapeli, jossa kiireinen toimitusjohtaja järjestää juhlat metsän väelle. Huippuyrityksen toimitusjohtaja Ulrika Angervo herää metsästä. Vailla muistikuvaa, kuinka on päätynyt toimistostaan puiden keskelle, hämmentynyt Ulrika poimii oudon kirjan. Silloin tuntuu, kuin koko metsä tärisisi, kuin varjo liukuisi auringon ylitse, ja kumea ääni alkaa kaikua maasta ja puista.

Lataa Tapion Kutsu

Wood Mood / Joona Asikainen, Tuuli Marttila, Santeri Sillanaukee, Laura Shemeikka

Mikä boogie? Mikä MOODi ? On aika löytää uudelleen mielenrauhaa jännityksen keskellä. Kerää tähtiä napauttamalla ruutua oikeaan aikaan oikeassa paikassa, mutta ole tarkkana, miten suorituksesi vaikuttaa MOOD-mittariin. Nappaa leijuva metsä-pelinappula, jotta pääset hengähtämään hetkeksi rauhoittavaan luontoon. Maalaa kuvia omassa rauhassa tuntien metsän rentouttava vaikutus, oivaltaen miten luonto koskettaa, sekä palauttaa kiireen keskellä.

Lataa Wood Mood