Halusimme erityisesti opettajien ottavan ”vinkeistä vaarin”. Annoimme heille pohdittavaksi kysymyksen: Kerro miten sinä voisit soveltaa Metsäreseptin ajatuksia osaksi omaa opetustasi? Saimme yhteensä 32 vastausta ja vastaajat palkittiin Metsäresepti-haalarimerkillä.
Saamamme vastaukset sisälsivät yhteensä 42 sovellusehdotusta. Jaoimme kaikki ehdotukset kolmeen kategoriaan: Perusteita opiskelun toteuttamiselle luonnossa, mahdollisia tapoja tuoda luontokokemus opetukseen ja opiskelijan mahdollisia tapoja toteuttaa opiskelua luonnossa. Ensimmäiseen kategoriaan sisällytettyjä perusteluja on esitetty suorina lainauksina opettajien vastauksista alla olevassa kuvassa 1.
Toinen kategoria keskittyi siihen, millä eri tavoilla opettaja voi tuoda luontokokemuksen opetukseen. Eniten ehdotuksia oli annettu siitä, miten erilaisia opetustilanteita voi toteuttaa ulkona metsäisessä maastossa.
Toiseen kategoriaan sisällytimme myös ehdotukset ulkoilmassa toteutettavista tauoista, HOPS-keskustelujen toteuttamisesta ulkona, metsäisen opetustilan eli Metsälämpäreen käytöstä ja erilaisten luontoelementtien sisällyttämisestä luokkahuoneopetukseen.
Kolmas kategoria liittyy siihen, että opiskelija voi opiskella luonnossa itsenäisesti. Opettaja voi esimerkiksi valmistaa opiskelijoille erilaisia rastitehtäviä luontoympäristössä tehtäväksi.
Vinkki: Opettaja, kun suunnittelet opintojaksollesi opiskelijoiden hyvinvointia edistävää tekemistä, ota huomioon Metsäreseptin vinkit. Yksinkertaisinta on viedä ryhmäsi Metsälämpäreelle. Saat hyvää mieltä opiskelijoille mutta myös itsellesi!
Kirjoittajat Marja-Leena Lähteenmäki, Ulla Häggblom, Hannastiina Ruismäki, Toni Männistö