Esittely

Millaista kirjallisuudenopetus on Suomessa 2020-luvulla? Millaista se olisi seuraavina vuosikymmeninä ja millaiselle teoreettiselle pohjalle opetus rakentuu?

Tausta

Marraskuussa 2023 ryhdyimme pohtimaan suomalaisen kirjallisuudenopetuksen tilaa. Meidän taustamme on kirjallisuudentutkimuksessa ja kirjallisuusdidaktiikassa, ja meille on kertynyt paljon kokemusta kirjallisuudenopetuksen pohtimisesta sekä tutkijoina että opettajankouluttajina. Olemme tehneet omilla tahoillamme pitkään työtä alalla, ja halusimme koota näkemyksiämme yhteen ja kohdistaa katseemme siihen, miten kirjallisuudenopetus tulevassa olisi. Päätimme muodostaa tutkimuskonsortion Literature Education in Finland (LITEFI).

Tavoite

Konsortio pyrkii rakentamaan teoreettista ja praktista tietoa kirjallisuudenopetuksesta läpi oppilaan koulupolun varhaisista kouluvuosista lukioon sekä kehittämään suomalaista kirjallisuudenopetusta ja kirjallisuusdidaktiikkaa.

Konsortion jäsenillä on useita hankkeita, jotka kytkeytyvät kirjallisuudenopetuksen kenttään. Konsortion johtoryhmään kuuluvat dosentti Kaisu Rättyä (Tampereen yliopisto, kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta), dosentti Aino Mäkikalli (Turun yliopisto, Yleinen kirjallisuustiede) ja dosentti Heidi Höglund (Åbo Akademi, Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier).

Yhteiselle akatemiahankkeelle Kirjallisuuden lukijuuteen kasvaminen – kirjallisuudenopetuksen teorioiden ja käytäntöjen kehittäminen (Growing into Literature Advancing Theories and Practices in Literature Education) Suomen Akatemia myönsi tutkimusrahoituksen ajalle 1.9.2025–31.8.2029. Konsortiohankkeen johtajana toimii Kaisu Rättyä.

Osahankkeet

Meaningful coherent curriculum and teaching materials for literature education (Tampereen yliopisto, PI Kaisu Rättyä)

Experientiality and narrative agency in L1 matriculation exams and reading prose fiction of global phenomena (Turun yliopisto, PI Aino Mäkikalli)

Combining analysis and affect: Arts-based approaches to literature teaching (Åbo Academy, PI Heidi Höglund)

Yhteistyökumppanit

Helle Rørbech, Associate Professor at Aarhus University in Denmark
Amélie Lemieux, Associate Professor of Literature Teaching at the University of Montreal’s Faculty of Education

Rahoitukset

Suomen Akatemia on myöntänyt rahoitus Growing into Literature Advancing Theories and Practices in Literature Education -hankkeelle ajalle 1.9.2025 -31.8.2029. (Rahoituspäätöksen numero 369266.)