Tulin, näin, koitin ja voitin!

Kuntovalmennuksen teemapäivänä yhtenä lajina oli kirveenheitto. Osumiakin tauluun saatiin.

KYVYKÄS-hankkeen kuntovalmennusten yksi tärkeä tavoite on ollut auttaa osallistujia löytämään itselleen mieleisiä tapoja liikkua ja siten antaa uusia työkaluja oman hyvinvoinnin ja palautumisen edistämiseksi.

Tämän tavoitteen toteutumiseksi on järjestetty kaksi lajikokeiluihin keskittynyttä kuntovalmennuksen teemapäivää sekä integroitu lajikokeiluja eri terveyskunnon teemoihin keskittyneisiin kuntovalmennuskertoihin. Vuoden 2022 aikana osallistujien on ollut mahdollista kokeilla Yin Yogaa, Fatbike-pyöräilyä, laitepilatesta, kuntonyrkkeilyä, suunnistusta, sauvakävelyä ja Kauppi Sports Centerin seikkailupuistossa liikkumista.

Viime viikolla toteutuneessa toisessa kuntovalmennuksen teemapäivässä osallistujat pääsivät kokeilemaan kahta itseään kiinnostavaa lajia sekä kuulemaan restonomikoulutusohjelman lehtorin Jaana Sahlstenin ajatuksia ravinnosta ja hyvinvoinnista. Tällä kertaa lajivaihtoehtoina olivat jooga, keilaus, veitsenheitto, sulkapallo, juoksu ja kiipeily. Hieltä ja liikkumisen ilolta ei säästytty näissäkään lajeissa! Tuore keilauksen Euroopan mestari Peppi Konsteri kertoi mielenkiintoisia faktoja keilauksesta sekä näytti kuinka palloon luodaan se upea kaarre keilaradalla. Mansen sulan päävalmentaja Pekka Rantanen opasti, kuinka sulkapalloa lyödään oikeaoppisesti rystyltä ja kämmenpuolelta sekä kuinka sulkapallopeliin kannattaa lämmitellä. Yli 90 prosenttia osallistujista koki kuntovalmennuksen erittäin hyödylliseksi itselleen. Osallistujat kuvasivat hyödylliseksi uusien ideoiden ja uuden innon saamisen liikkumiseen, lajin ammattilaisten antamat uudet näkemykset jo ennestään tuttuun lajiin sekä itsensä voittamisen kokemuksen.

Toinen kuntovalmennuksen teemapäivä sinetöi KYVYKÄS-hankkeen kuntovalmennuksen toteutuksen. Vaikka lähivalmennukset ovat takana päin, niin hankkeen Thinklink -alustalla on liiku ja nauti -oven takana vapaasti katsottavissa kuusi kuntovalmennustallennetta, joiden avulla voit monipuolisesti harjoittaa tuki- ja liikuntaelimistön kuntoa, kestävyyskuntoa, liikehallintaa sekä edistää palautumista kehollisten harjoitusten avulla. Tallenteet ovat kanssani tuottaneet hankkeen toteutukseen osallistuneet Tampereen ammattikorkeakoulun kolmannen vuoden fysioterapeuttiopiskelijat. Toivottavasti löydät näistä itsellesi sopivia ja innostavia harjoitteita, joiden avulla jatkaa liikunnallista harjoittelua.

Kiitos mukavista ja reippaista yhteisistä hetkistä!

Hanna Kuivanen