Kielitietoista työskentelyä oppitunnilla tekstien parissa

(kirjallisuuden pohjalta mukaellen & yhdistellen Kirsi Sandberg)

Työskentelyssä on kolme vaihetta, ja sitä myös kannattaa jaksottaa useampaan tuokioon, jotta jää aika omille oivalluksille. Aloita lukemalla kirjan luku Sanavarastoa kartuttamassa: sanaston oppiminen ja sanavaraston merkitys luetun ymmärtämisessä (Alisaari & Harju-Autti, 2020, s. 32–38) ja tee muistiinpanoja itsellesi uusista ja ajatuksia herättävistä näkökulmista. Samassa teoksessa Sulkunen & Saario (s. 40–49) käsittelevät monilukutaitoa eri oppiaineissa ja havainnollistavat lähestymistapaa oppikirjatekstiesimerkin avulla.

Valitse sen jälkeen tehtävää varten noin yhden aukeaman mittainen oppikirjateksti jonkun muun kuin kieliaineen oppikirjasta. Työskentelyn tavoitteena on tutkia ja tehdä havaintoja oppikirjatekstistä erityisesti kielenkäytön ja sanaston näkökulmista. Analyyttisen tarkastelun pohjalta on helpompaa suunnitella luokkahuonetyöskentelyä, jossa olisi konkreettisesti huomioitu sanaston merkitykseen, kielen oppimiseen ja tiedonalan tekstitaitoihin kytkeytyviä tavoitteita ja käytänteitä. Näin on mahdollista huomioida monikielisiä oppijoita sekä oppilaita, jotka tarvitsevat tukea lukemisen ja kirjoittamisen perustaidoissa.

  1. Tutki valitsemasi aukeaman sisältöä ja jäsennystä tarkemmin
    • Mikä on kirjan kappaleen pääasia, mitkä sivuasioita?
    • Tutki sitten otsikoita, kuviota, tietolaatikoita, kuvatekstejä ym. suhteessa leipätekstiin. Kerrataanko tai tiivistetäänkö niissä tekstin sisältöjä VAI onko niissä myös tietoa, joka ei välity leipätekstistä?
    • Tarkenna vielä hiukan käsitteisiin ja sanastoon: Onko otsikoissa, tietolaatikoissa tai kuvateksteissä käsitteitä, joita ei käytetä ja määritellä tekstissä?
  2. Erittele valitsemasi aukeaman tekstiä tai tekstin osaa vielä tarkemmin kielenkäytön näkökulmasta. Saatko selville
    • mitkä sanat pitäisi oikeastaan tuntea jo hyvin etukäteen, jotta voi ymmärtää tekstin ja oppia uutta?
    • mitkä sanat oppikirja juuri tässä tekstikappaleessa määrittelee? Onko niiden määritelmissä käytetty oppilaillesi tuttuja sanoja, erityisesti verbejä?
    • mitkä sanat ovat sillä tavalla keskeisiä, että niitä oppilaiden pitäisi tottua käyttämään itsekin oppitunneilla ja harjoitustehtävissä?
    • millaiset suhteet pitävät tekstiä koossa, eli löydätkö asioiden välisiä suhteita ilmaisevia linkkisanoja (aikasanoja, syytä ja seurausta ilmaisevia sanoja, jne.)?
    • Asioiden välisiä suhteita voidaan myös monella muulla tavalla. Onko jokin virke tai fraasi keskeinen tästä näkökulmasta?
  3. Suunnittele luetunymmärtämistä ja uuden sanaston omaksumista tukevaa toimintaa valitsemasi tekstin ympärille. Tässä kannattaa hyödyntää luettua artikkelia.
    • Valmistautumisvaihe ennen tekstin käsittelyn aloittamista (keskustellen ja eri tavoin havainnollistaen varmista, että kaikilla on riittävästi taustatietoa, johon uusi tieto voi kytkeytyä)
    • Kun tekstiä on tutkittu ja luettu yhdessä, harjoitelkaa aiheen ympärillä arkipuhetta ja tiedonalan kieltä: käsitteiden määrittelyä ja/tai ilmiöiden selostamista ensin kaverille, sitten isommalle ryhmälle
    • lopuksi uusia sanoja harjoitellaan käyttämään oppimisen tekstilajissa, eli jonkinlaista itsenäistä kirjallista työskentelyä

Voit työskentelysi jälkeen vielä kootusti tarkastella muistiinpanojasi
1. Millaiseksi kuvailisit tekstin, jonka valitset?
2. Mitkä käsitteet tai ilmaisut, jotka ovat käsitellyn aiheen ymmärtämisen kannalta keskeisiä
3. Havainnot, joita tein tekstin luettavuudesta ja ymmärrettävyydestä
4. Millaisia tavalliseen arkeen soveltuvia systemaattisia työtapoja kehittelit oman työsi ja oppilaiden oppimisen tueksi?