Tasa-arvoa talousarvioon – Sukupuolitietoisen budjetoinnin asiantuntijaseminaari 3.5.2017

GePoCo järjestää asiantuntijaseminaaria yhteistyössä Tasa-arvovajeen ja eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan kanssa:

TASA-ARVOA TALOUSARVIOON

SUKUPUOLITIETOISEN BUDJETOINNIN ASIANTUNTIJASEMINAARI

3.5.2017 klo 11.30-13.30 Eduskunnan Pikkuparlamentin auditorio

Mitä on sukupuolitietoinen budjetointi?
Mitä voimme oppia muiden EU-maiden kokemuksista?
Pitäisikö budjetissa olla Ruotsin mallin mukainen budjetin tasa-arvoliite?
Miltä voisi näyttää sukupuolitietoisen budjetoinnin “Suomen malli”?
Miten päättäjät, kansalaisjärjestöt ja tutkijat voivat toteuttaa tasa-arvoa tukevaa budjetointia?

Sukupuolitietoisen budjetoinnin asiantuntijaseminaari tarjoaa viranomaisille, päättäjille, kansalaisjärjestöille ja tutkijoille tutkittua tietoa eri tavoista tuoda sukupuolinäkökulma mukaan talousarvion laadintaan. Suomessa ei ole toistaiseksi toteutettu sukupuolitietoista budjetointia tai arvioitu systemaattisesti budjetin sukupuolivaikutuksia. Sipilän hallitus on tasa-arvo-ohjelmassaan luvannut kehittää budjetin sukupuolivaikutusten arvioinnin menetelmiä ja integroida tasa-arvonäkökulma budjettiprosessiin.

Kansainväliset esimerkit pohjustavat Suomessakin ajankohtaista keskustelua sukupuolitietoisen budjetoinnin kehittämisestä. Tasa-arvovaje kutsuu Suomeen taloustieteilijät Elisabeth Klatzerin (Itävalta, Wienin yliopisto) ja Anne Boschinin (Ruotsi, Tukholman yliopisto) esittelemään tutkimustaan sukupuolitietoisen budjetoinnin käytännöistä eri maissa.

Ilmoittautumiset viimeistään 19.4.2017 lomakkeen kautta.

Tilaisuuteen mahtuu 50 henkilöä. Tarkempi ohjelma ja puhujat julkaistaan myöhemmin. Ohjelma suomeksi ja englanniksi (ei tulkkausta). Yhteydenotot tasaarvovajehanke@gmail.com tai www.tasaarvovaje.fi.

Tapahtuma Twitterissä ja Facebookissa:
#tasaarvotalous @tasaarvovaje
 www.facebook.fi/tasaarvovaje