Arktisen upeeta -festivaali 2019 (in Finnish)

Sini Hormio, Helena Päivinen ja Marita Husso Arktisen upeeta -festivaalin haastattelussa

Arktisen Upeeta -festivaali toi EraseGBV-hankkeen tutkijat Jyväskylään keskustelemaan naisiin kohdistuvasta vallankäytöstä ja sukupuolistuneesta väkivallasta lauantaina 9.11.2019

Pohjoismaisen elokuvan festivaali Arktisen Upeeta esitti festivaalin päätöspäivänä lauantaina 9.11. yhteensä 11 lyhytelokuvasta koostuvan Yksittäistapaus-elokuvasarjan. Yksittäistapaus-lyhytelokuvat ovat viidentoista elokuvantekijän, taiteilijan, tutkijan ja yhteiskuntavaikuttajan kollektiivisesti toteuttama elokuvatapaus, jonka elokuvat tuovat esiin naisiin kohdistuvaa näkymätöntä vallankäyttöä niin yksityiselämässä kuin yhteiskunnassa. Sarjaan ovat käsikirjoittaneet ja ohjanneet elokuvia kotimaisen elokuvan kärkinimet kuten Miia Tervo (Aurora), Reetta Aalto (Tottumiskysymys) ja Kirsikka Saari (Hölmö nuori sydän).

Näytöksen jälkeen kuultiin paneelikeskustelu, johon osallistuivat EraseGBV eli Education and Raising Awareness in Schools to Prevent and Encounter Gender-Based Violence -hankkeen vastuullinen tutkija, apulaisprofessori Marita Husso ja tutkijatohtori Helena Päivinen Tampereen yliopistolta sekä elokuvasarjan tuottaneen Tuffi Films -tuotantoyhtiön kampanjapäällikkö Sini Hormio.