Onnistumiset lähtökohtana
Työpajojen alussa keskityimme onnistumisiin. Osallistujat jakoivat kokemuksiaan hyvistä ja onnistuneista ruokakokemuksistaan ja tunnistivat, mitkä taidot, tiedot, asenteet ja olosuhteet olivat mahdollistaneet nämä. Tämä loi pohjan kannustavalle ilmapiirille ja yhteiselle tekemiselle.
Seuraavaksi osallistujat ideoivat yhdessä ruoanvalmistuskerran sisällön. Jokainen sai tuoda esiin omat toiveensa ja ruokamieltymyksensä. Näiden pohjalta koottiin yhteinen menu, jonka valmistusresepteistä ja keittiötyöskentelyn ohjaamisesta vastasivat restonomiopiskelijat TAMKin RestoLabillä. Yhteinen keittiökerta yhdisti osallistujia ja tarjosi mielekkään, omannäköisen kokemuksen ruoanlaitosta ja yhdessä syömisestä. Samoin kevään ohjelmaan kuulunut ravintolakerta yhdisti ja toi esille ruoan sosiaalista merkitystä.
Tietoa ja digitaalisuutta arkeen
Työpajoissa syvennyimme myös elintarvikkeista saatavaan tietoon ja sen hyödyntämiseen käytännössä. Mistä löytyy luotettavaa tietoa ruoasta? Entä miten erityisruokavaliot huomioidaan arjessa? Osallistujat jakoivat omia kokemuksiaan ja kysymyksiään, ja yhdessä pohdimme, miten tietoa voi soveltaa käytännössä. Huomasimme, että tiedon määrä ei ole haaste, vaan olennaisen ja luotettavan tiedon tunnistaminen.
Aitojen, konkreettisten ruokakohtaamisten lisäksi liikuimme myös ruoan digitaalisten työkalujen ja pelillisyyden maailmassa. Syksyn 2024 osallistujien kehittämä sovellusidea toimi pohjana kevään ryhmän jatkotyöstämiselle. Sovellus voisi helpottaa arkea esimerkiksi reseptien etsimisessä tai ostoslistojen laatimisessa. Yhdessä pohdimme myös pelillisyyden mahdollisuuksia erityisesti neuroepätyypillisten henkilöiden ruokahaasteiden näkökulmasta. Pelilliset elementit voisivat tuoda ruokaan uudenlaista kiinnostavuutta ja tukea yksilöllisiä tarpeita. Pelillisyys onkin hankkeen syksyn 2025 erityinen painoalue.
Kohti myötätuntoisempaa ruokasuhdetta
Kevään päätteeksi kokosimme yhteen opit ja oivallukset. Digikeittiön tavoitteena on tukea neuroepätyypillisten nuorten aikuisten aktiivista toimijuutta ja osallisuutta. Hankkeessa tuetaan itsenäistymistä, arjessa selviytymistä ja työ- sekä toimintakykyä luomalla positiivisia kokemuksia ravitsemuksesta ja ruokailutilanteista psykososiaalisia keinoja ja virtuaaliteknologiaa hyödyntäen. Kevään hankeosallistujien mukaan tässä onnistuttiin. Osallistujat kokivat saaneensa positiivisia kokemuksia ravitsemuksesta ja ruokailutilanteista hankkeen aikana. Ilahduttavaa oli, että useimpien kokemus oli se, että Digikeittiö -hankkeen aikana myös taitojen tasolla, esimerkiksi ruoanvalmistustaidoissa, oli tapahtunut myönteistä muutosta.
Keskustelimme myös itsemyötätunnosta – siitä, miten voimme suhtautua ruokaan ja itseemme lempeämmin. Ruoka ei ole vain suoritus tai velvollisuus – se on osa elämää, johon jokaisella on oikeus suhtautua hyväksyvästi ja omista lähtökohdistaan käsin. Hankkeessa olemme havainneet, että kun pysähdymme kuuntelemaan itseämme ja toisiamme, syntyy tilaa oppimiselle, kasvulle ja yhteydelle.
Lämmin kiitos kaikille kevään aikana hankkeessa mukana olleille. Työ jatkuu syksyllä – siihen asti toivotamme teille aurinkoista ja virkistävää kesäkautta.
Jaana Sahlsten
Lehtori,ETM
Tampereen ammattikorkeakoulu
Liiketoiminta ja media