Hankkeessa on keskeistä luoda turvallinen ja osallistava ympäristö, jossa nuoret voivat kulkea omaa ruokamatkaansa ja kehittää taitojaan selviytyä arjessa. Yhteiset ruoanvalmistus- ja ruokailuhetket ovat olennainen osa hanketta. Nuori saa olla mukana vaikuttamassa ja suunnittelemassa hankkeen toimintaa.
Hankkeen keskiössä ovat nuorten osallisuuden kokemus, itsenäistymisen tukeminen sekä uusien digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen hankkeen eri toiminnoissa.
Hankkeessa pyritään innovoimaan uusia teknologisia ratkaisuja, kuten AR- (lisätyn todellisuuden) ja VR-teknologian soveltamismahdollisuuksia arjen tilanteisiin ja ihmisen psykososiaaliseen käyttäytymiseen. Virtuaalitodellisuuden avulla voidaan esimerkiksi tuottaa erilaisia positiivisia ateriointikokemuksia.
Tavoitteet
- Asiantuntijaverkosto yhteistyö: Hankkeessa luodaan monialainen asiantuntijaverkosto, joka koostuu järjestötoimijoista, sosiaali- ja terveysalan sekä ravitsemis- ja digiteknologia-alan ammattilaisista. Tämän verkoston kautta jaetaan tietoa ja vahvistetaan ymmärrystä nuorten tarpeista.
- Nuorten toimijuuden ja osallisuuden vahvistuminen: Nuorten taidot kehittyvät, mikä tukee arjen toimijuuttta. Sosiaalinen vuorovaikutus pienryhmässä luo positiivisia kokemuksia ja hyvinvointia.
- Virtuaaliympäristön vaikutusten havainnointi: Pilotointien avulla kerätään tietoa virtuaaliympäristön vaikutuksista ruokailukokemuksiin ja -elämyksiin.
- Itsenäistymisen jatkuvuus: Nuorten itsenäistyminen on vakaammalla pohjalla hankkeen jälkeen
- Mallin kehittäminen ja levittäminen: Pilotoitu psykososiaalisen kuntoutuksen toimintamalli vakiinnutetaan ja levitetään toiminnan arvioinnin, kuvaamisen ja julkaisutoiminnan kautta.
Vaikutus
Hanke tarjoaa neurokirjon nuorille aikuisille käytännönläheistä valmennusta, joka tukee heidän itsenäistymistä ja arjessa selviytymistä. Hankkeessa innostutaan ruoan valmistuksesta ja tutustutaan erilaisiin ruokailuympäristöihin. Teknologiaa hyödynnetään taitojen oppimisen tukena.
Hankkeessa pilotoidaan ruoan valmistukseen ja ruokailuun liittyvien sosiaalisten tilanteiden merkitystä sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja kontaktien muodostumiseen. Nuorelle luodaan mahdollisuuksia harjoitella sosiaalisia taitoja matalan kynnyksen osallistumismuotojen kautta. Rennossa ja hyväksyvässä ilmapiirissä nuori kokee olevansa merkityksellinen osa kokonaisuutta. Hanke voi auttaa häntä uusien ystävyyssuhteiden muodostumisessa ja kokemus omasta minäpystyvyydestä voi parantua. Lopputuloksena hankkeen toimintojen avulla nuori saa onnistumisen kokemuksia, jotka voivat vahvistaa hänen omatoimisuuttaan arjessa ja näin luovat pohjaa työelämään tai koulutukseen osallistumiselle.
Kyseessä on kokeiluhanke, jossa testataan erilaisia sovelluksia ja virtuaalitodellisuutta, joka mahdollistaa sosiaalisten tilanteiden simulaation ja turvallisen ympäristön roolipelien harjoitteluun. Tuloksena saadaan uutta tietoa digitaalisuuden ja uuden teknologian hyödyntämisestä neuropsykiatrisessa valmennuksessa.
Hankkeessa luodaan lopputulokseksi psykososiaalinen toimintamalli, jonka luomiseen on osallistunut nuorten lisäksi hankkeeseen mukaan kutsuttu asiantuntijaverkosto. Hankkeessa tuotetut materiaalit ja luotu toimintamallin kuvaus löytyvät hankkeen kotisivuilta. Hankkeen onnistumisia kuvataan myös muissa markkinointikanavissa.