Olennainen osa hanketta on luoda sopiva, turvallinen, osallistava ympäristö kulkea omaa ruokamatkaa ja kehittää taitoja selviytyä itsenäisesti arjesta nuorena aikuisena.

Nuorten haasteet ja syrjäytyminen ovat pitkään jatkuneita ongelmia, joihon on pyritty löytämään ratkaisuja monenlaisilla tavoilla. Nuorten syrjäytymisen ehkäisy, itsenäistymisen tukeminen ja uusien digitaalisten ratkaisujen innovatiivinen hyödyntäminen ovat hankkeen keskiössä.

Tässä hankkeessa haasteeseen halutaan innovoida uusia teknologiaa hyödyntäviä ratkaisuja, kuten AR- (lisätyn todellisuuden) ja VR-teknologian soveltamismahdollisuuksia arjen tilanteisiin ja ihmisen psykososiaaliseen käyttäytymiseen. Esimerkiksi ruokailuympäristöä voidaan visualisoida ja havainnollistaa virtuaalitodellisuuden avulla. Ruokailuympäristön avulla voidaan lisätä terveyttä edistävien elintarvikkeiden ja ruokien houkuttelevuutta sekä parantaa ateriointikokemusta.

Tavoitteet

  1. Asiantuntijaverkoston käynnistyminen ja yhteistyö: Hankkeessa luodaan monialainen asiantuntijaverkosto, joka koostuu järjestötoimijoista, sosiaali- ja terveysalan sekä ravitsemis- ja digiteknologia-alan ammattilaisista. Tämän verkoston kautta jaetaan tietoa ja vahvistetaan ymmärrystä nuorten tarpeista.
  2. Terveellisen elämäntavan ymmärryksen vahvistuminen: Neuropsykiatrisesti oireilevien nuorten käsitykset terveellisistä ruokavalinnoista ja ruokailutottumuksista vahvistuvat. Lisäksi selkeytetään yksilöllisiä kehittämistarpeita ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin hahmottamista.
  3. Nuorten aktiivisen toimijuuden vahvistuminen: Nuoret rohkaistuvat osallistumaan kauppa-asiointiin ja oppivat tekemään hyvinvointia tukevia elintarvikevalintoja.
  4. Arjessa selviytymisen parantuminen: Nuorten taidot terveellisen ruoan valmistamisessa kehittyvät, mikä tukee päivittäistä selviytymistä.
  5. Osallisuuden ja sosiaalisen vuorovaikutuksen vahvistuminen: Nuoret rohkaistuvat osallistumaan yhteisruokailuun opetuskeittiöissä ja kehittävät sosiaalisia taitojaan vuorovaikutustilanteissa.
  6. Virtuaaliympäristön vaikutusten havainnointi: Pilotointien avulla kerätään tietoa virtuaaliympäristön vaikutuksista ruokailukokemuksiin ja -elämyksiin.
  7. Itsenäistymisen ja terveellisten tottumusten jatkuvuus: Nuorten itsenäistyminen on vakaammalla pohjalla, ja he jatkavat terveellisiä ruokailutottumuksia käyttäen hyödykseen digitaalista reseptivihkoa/portfoliota.
  8. Psykososiaalisen kuntoutuksen toimintamallin kehittäminen ja levittäminen: Pilotoitu psykososiaalisen kuntoutuksen toimintamalli vakiinnutetaan ja levitetään toiminnan arvioinnin, kuvaamisen ja julkaisutoiminnan kautta.

Vaikutus

Hankkeen tavoitteena on tarjota neuropsykiatrisia häiriöitä omaaville nuorille aikuisille käytännönläheistä valmennusta, joka tukee heidän itsenäistymistään ja arjessa selviytymistään. Valmennuksessa keskitytään erityisesti ravitsemuksen hallintaan, jonka avulla nuoret oppivat tekemään terveellisiä ruokavalintoja, innostuvat ruoan valmistuksesta ja tutustuvat monipuoliseen syömiseen. Teknologiaa hyödynnetään näiden taitojen oppimisen tukena.

Nuorille luodaan mahdollisuuksia harjoitella sosiaalisia taitoja matalan kynnyksen osallistumismuotojen, kuten yhteisruokailun ja ryhmätyöskentelyn, kautta. Tämä edistää heidän sosiaalista vuorovaikutustaan ja auttaa muodostamaan uusia ystävyyssuhteita ja lisäämään yhteenkuuluvuuden tunnetta rennossa ja hyväksyvässä ilmapiirissä.

Hankkeessa pilotoidaan myös ruuanvalmistuksen käyttöä keinoja luontaisen sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kontakteja ryhmän jäsenten välille muodostavana kontekstina. Tämä auttaa nuoria sopeutumaan sosiaalisiin tilanteisiin ja edistää itsesäätelyä, mikä puolestaan tukee terveellisten ruokailutottumusten noudattamista jatkossa.

Kyseessä on kokeiluhanke, jossa testataan erilaisia sovelluksia ja virtuaalitodellisuutta, joka mahdollistaa sosiaalisten tilanteiden simulaation ja turvallisen ympäristön roolipelien harjoitteluun. Hankkeen tuloksia analysoidaan ja julkaistaan, jotta opitut taidot voidaan siirtää käytäntöön ja tukea nuorten hyvinvointia pitkällä tähtäimellä.

Lopputuloksena hankkeen toimintojen avulla nuoret saavat kokemuksia uusista ruuista ja onnistumisista itsenäisessä toiminnassa, mikä vahvistaa heidän omatoimista elämässä selviytymistä ja luo pohjan työelämään tai koulutukseen osallistumiselle. Samalla hankkeen toiminta tukee nuorten perusturvallisuutta, tulevaisuususkoa, muutosvalmiuksia ja ennaltaehkäisee syrjäytymistä innovatiivisesti hyödyntäen sosiaalisuutta, digitalisaatiota ja teknologiaa.