ChatGPT:n ja muiden kielimallien hyödyntäminen yritystoiminnan tukena

Teknologialla on ollut kautta aikain suuri merkitys yhteiskunnan kehittymiselle sekä yritysten kasvulle ja kilpailukyvylle. Tekoälyn ja erityisesti uusien laajojen kielimallien kehitystä on verrattu teknologiseen vallankumoukseen tai internetin syntymiseen.

Datos-hanke järjestää tapahtuman ChatGPT:n ja muiden kielimallien hyödyntämismahdollisuuksista yritystoiminnan tukena.

Aika: 17.8.2023 klo 17.00–19.00

Paikka: Seinäjoki, Frami B / Auditorio 3 (huom. tila vaihtunut!) ja Teams

Tapahtuma on suunnattu erityisesti tekoälyn hyödyntämisestä kiinnostuneille yrityksille, opiskelijoille ja muille aiheesta kiinnostuneille. Tapahtuma on maksuton ja kaikille avoin, mutta tarjoilujen varaamiseksi pyydämme ilmoittautumaan oheisen linkin kautta viimeistään 14.8.2023 klo 12.00 mennessä.

Ohjelma

• 17.00 Datos-hankkeen kuulumiset, Mikko Auranen ja Keijo Koivu, Tampereen yliopisto / Seinäjoen yliopistokeskus
  • 17.10 Tekoäly avusteinen koodaus (AI assisted coding), Mika Saari, Tampereen yliopisto
  • 17.30 Kuvaajat ja tehokas visuaalinen viestintä tekoälyn avustamana, Jussi Rasku, Tampereen yliopisto / Seinäjoen yliopistokeskus
  • 18.00 Tekoälyavusteinen ohjelmistokehitys: kokemuksia, löydöksiä ja sudenkuoppia. Lyhyt katsaus Siilin ratkaisuissa havaittuihin tekoälyavusteisen ohjelmistokehityksen mahdollisuuksiin. Vinkkejä tehokkaiden kehotteiden kirjoittamiseen, ripaus tervettä skeptisyyttä, sekä yleisiä havaintoja eri koodausassistenteista, Juha-Matti Tirilä, Siili Solutions Oyj
  • 18.30 ChatGPT yrityksen johtajien käsissä: Parhaat käytännöt, Pekka Abrahamsson, Tampereen yliopisto

Mika Saari on yliopisto-opettaja Tampereen yliopistossa. Hän vastaa kursseista Ohjelmointi 1, 2 ja 3 (Python, C++ ja Java), sekä Mobiiliohjelmointi (Android). Hänen tutkimusalueensa ovat sensoriverkot ja IoT, sekä näihin liittyvien prototyyppien rakentamisprosessin mallintaminen sekä tekoälyavusteinen koodaus (AI assisted coding), joka sisältyy laajempaan aihealueeseen: Tekoälyavusteinen ohjelmistokehitys (AI assisted software engineering).

Jussi Rasku on tutkijatohtori Tampereen yliopistossa. Hänen asiantuntemukseensa kuuluvat operaatiotutkimus ja erityisesti koneoppiminen sekä ohjelmistosuunnittelu. Jussin on ollut mukana useissa eri tutkimus- ja kehitysprojekteissa liittyen kuljetusten optimointiin, koneoppimiseen, konenäköön ja laadunvalvontaan.

Juha-Matti Tirilä on oululainen datatieteilijä ja ohjelmistokehittäjä, joka on niin ohjelmoinut AI-ratkaisuja kuin soveltanut uusia generatiivisia kieli- ja kuvamalleja työssään ja harrastuksissaan. Tällä hetkellä Tirilä työskentelee Siilillä luonnollisen kielen ohjelmallisten ratkaisujen parissa. Taustaltaan hän on matemaatikko Oulun yliopistosta.

Pekka Abrahamsson on kokenut ohjelmistoalan professori, jolla on yli 10 vuoden kansainvälinen kokemus. Pekka uskoo vahvasti nykyaikaisen verkkoyhteiskunnan vaatimaan globaaliin läsnäoloon. Hän toiminut ohjelmistotekniikan professorina Norjassa ja Italiassa, johtanut tutkimusprojekteja ja työskennellyt tuottavasti ohjelmistoyritysten kanssa. Hänen nykyiset tutkimusintressinsä kohdistuvat suuriin kielimalleihin ja tekoälyavusteiseen ohjelmistotekniikkaan. Hänen intohimonsa on opettaa seuraavan sukupolven ohjelmistoalan johtajia.