Äitiyspakkausmuistoni-muistitietokeruu 1.9.2020–31.1.2021

Mies kantaa hymyillen vuoden 2020 äitiyspakkausta.
Äitiyspakkausmuistoni-muistitietokeruu järjestettiin syksyllä ja keväällä 2020-2021. Kuva: SKS

KERUU ON PÄÄTTYNYT, LÄMMIN KIITOS KAIKILLE VASTANNEILLE!

Nukkuiko lapsesi tai lapsenlapsesi äitiyspakkauksessa? Suomalaisen Kirjallisuuden Seura sekä yliopistonlehtori Tanja Vahtikarin johtama tutkimushanke ovat kiinnostuneita äitiyspakkaukseen liittyvistä muistoista ja kokemuksista.

Äitiyspakkaus on ollut läsnä suomalaisperheiden arjessa vuodesta 1938 ja liittyy kiinteästi suomalaiseen hyvinvointivaltioon. Keräämme äitiyspakkaukseen liittyviä muistoja ja kokemuksia eri vuosikymmeniltä lasten vanhemmilta, isovanhemmilta, kummeilta, vanhempien puolisoilta tai keneltä vain, jolla on äitiyspakkaukseen liittyvä muisto tai kokemus kerrottavana.

Millaisia positiivisia tai negatiivisia muistoja sinulla on äitiyspakkauksesta? Millä tavalla äitiyspakkauksesta on puhuttu esim. lähipiirissäsi, neuvolassa tai mediassa? Millainen hetki oli saada pakkaus ensimmäistä kertaa? Kirjoita kokemuksistasi! Kerro myös äitiyspakkauksen sisällöstä. Mikä oli äitiyspakkauksen tärkein tai mieleenpainuvin esine ja miksi? Mitä teit äitiyspakkauksen laatikolle, tarvikkeille ja vaatteille lasten kasvaessa? Entä millainen on mielestäsi ollut äitiyspakkauksen merkitys Suomen lähihistoriassa?

SKS ja yliopistonlehtori Tanja Vahtikarin (Tampereen yliopisto) johtama Äitiyspakkaus tunne-esineenä: hyvinvointivaltion sosiomateriaaliaalinen kokemus 1930-luvulta 2000-luvulle -tutkimushanke järjestävät Äitiyspakkausmuistoni-muistitietokeruun 1.9.2020–31.1.2021. Kirjoitukset arkistoidaan SKS:n arkistoon ja Tietoarkistoon.