Mirja Tarnanen
Professori Mirja Tarnanen toimii VOITTO-hankkeen johtajana yhdessä professori Mervi Kaukon kanssa. Hän työskentelee professorina ja varadekaanina Jyväskylän yliopistossa. Hänen tutkimusalueitaan ovat kielikysymykset koulutuksessa, kulttuurisesti ja kielellisesti moninaiset kouluyhteisöt, opettajien ammatillinen kehittyminen, opettajankoulutuksen kehittäminen sekä aktiivisia oppimisen lähestymistapoja ja monialaisuutta/ilmiölähtöisyyttä hyödyntävän pedagogiikan kehittäminen.
Mervi Kaukko
Mervi Kaukko työskentelee monikulttuurisuuskasvatuksen professorina Tampereen yliopistossa ja johtaa VOITTO-hanketta yhdessä professori Mirja Tarnasen kanssa. Mervin tutkimusryhmän hankkeita yhdistää kiinnostus maahanmuuttajien, etenkin pakolaistaustaisten lasten ja nuorten kokemuksiin koulussa ja yhteiskunnassa sekä pyrkimys kehittää osallistavia ja taidepohjaisia menetelmiä. Ennen Tampereelle tuloaan Mervi on työskennellyt yliopistolehtorina Oulun ja Monashin (Australia) yliopistoissa sekä perusopetuksen luokanopettajana.
Elisa Repo
Työskentelen VOITTO-hankkeessa tutkijatohtorina. Väitöskirjani käsitteli lisääntyvän kielellisen moninaisuuden tukemista suomalaisissa kouluissa. Tutkin kielitietoisuutta, monikielisyyttä ja kielenoppimista tukevia käytänteitä, ja haluan työlläni edistää koulutuksellista yhdenvertaisuutta. Alun perin olen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, suomenopettaja ja luokanopettaja. Opetin aiemmin valmistavan opetuksen ryhmiä monikielisissä yläkouluissa. Olen myös toiminut kielenoppimiseen liittyvissä opetus- ja tutkimustehtävissä muun muassa Kalifornian yliopistossa Berkeleyssa sekä Indianan yliopistossa Bloomingtonissa Yhdysvalloissa, Pekingin yliopistossa Kiinassa, Hampurin yliopistossa Saksassa sekä Turun yliopistossa Opettajankoulutuslaitoksella.
Maria Petäjäniemi
Työskentelen VOITTO-hankkeessa tutkijatohtorina. Tutkimukseni keskittyy pakolaisoppilaita ympäröiviin normatiivisiin diskursseihin ja koulutusjärjestelmän epäyhdenvertaisuutta tuottaviin mekanismeihin. VOITTO-hankkeessa olen erityisen kiinnostunut peruskoulussa jo olemassa olevista antirasistisista, feministisistä ja sosiaalisesti oikeudenmukaisista käytännöistä, ja siitä, miten voimme tehdä niitä tutkimuksen avulla yhä näkyvimmiksi.
Iida Kallio
Iida Kallio työskentelee VOITTO-hankkeessa väitöskirjatutkijana. Tohtoriopintojaan hän suorittaa Tampereen yliopistossa ja väitöstutkimuksen aihe käsittelee maahanmuuttajaoppilaan tukea ja integraatiota. Erityinen näkökulma tutkimuksessa on kaksisuuntainen integraatio. Taustaltaan Kallio on varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opettaja sekä luokanopettaja. VOITTO-hankkeessa hän osallistuu kenttätyön tekemiseen niin haastattelujen, mittausten kuin toimintatutkimuksenkin osalta.
Berndt Schauman
FM, MuK Berndt Schauman toimii Närpiön kaupungin opetuspäällikkönä Pohjanmaalla ja Åbo Akademin kasvatustieteen väitöskirjatutkijana. Tutkimuksessaan hän selvittää miten sujuvaa siirtymistä valmistavasta opetuksesta perusopetuksen luokille 7-9 voidaan edistää erilaisissa suomenruotsalaisissa oppimisympäristössä Suomessa. Hän selvittää myös tutkimuksessaan miten suomenruotsalaiset oppimisympäristöt eroavat suomenkielisistä oppimisympäristöistä tässä suhteessa. VOITTO-projektissa hän toimii erityisesti suomenruotsalaisen opetusalan edustajana ja asiantuntijana. Schauman on aikaisemmin toiminut muun muassa pitkään historian ja yhteiskuntaopin lehtorina peruskoulu- ja lukiotasolla sekä opettajana ja vararehtorina Ruotsissa.
Eija Aalto
Toimin yliopistonlehtorina ja koulutuksesta vastaavana varajohtajana Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksessa. Tutkimus- ja kehittämisalueitani ovat kielellisesti ja kulttuurisesti moninaiset koulutusyhteisöt, oppiainerajat ylittävä kielitietoinen ja monikielisyyttä tukeva pedagogiikka sekä opettajankoulutuksen kehittäminen. Voitto-hankkeen teemaan liittyen toimin Kieppi-hankkeen (Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden perustaitojen ja opetuskielen vahvistamisen toimenpideohjelma) ohjausryhmän jäsenenä.
Tuomo Virtanen
Tuomo Virtanen on yliopistonlehtori ja dosentti Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksessa sekä apulaisprofessori II Stavangerin yliopistossa Norjassa. Aiemmin hän on toiminut 19 vuotta perusasteen erityisopettajana. Virtanen väitteli vuonna 2016 kouluun kiinnittymisestä.
Mira Kalalahti
Mira Kalalahti työskentelee ohjauksen apulaisprofessorina Jyväskylän yliopistossa ja toimii VOITTO-hankkeessa asiantuntijana. Hän on kasvatussosiologi, joka tutkii koulutuspolkujen moninaisuutta ja koulutussiirtymien koulutuspolitiikkaa. VOITTO-hankkeen tiimissä hän vahvistaa ryhmän tutkimusosaamista kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisten ryhmien ja opetusjärjestelyjen tutkimisessa.
Raisa Harju-Autti
Työskentelen kasvatustieteen yliopistonlehtorina Jyväskylän yliopiston Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa luokanopettajien aikuskoulutuksen maisteriohjelmasa (Laiko). Väitöstutkimuksessani tarkastelin kielellisesti tuettua opetusta, eli perusopetukseen valmistavasta opetuksesta yleisopetukseen siirtyville oppilaille suunnattua koulun opetuskielen ja oppiainesisältöjen oppimiseen kohdennettua pedagogista tukea. Lisäksi tutkin kielitietoisuutta ja kielellistä vastuullisuutta kasvatuksessa ja koulutuksessa aina varhaiskasvatuksesta korkea-asteelle saakka. Ajattelen, että kielitaito on yksi merkittävimpiä osallisuuden rakentajia, minkä vuoksi sekä opettajankoulutuksen että koko yhteiskunnan kielitietoisuus ja kielellinen vastuullisuus kiinnostavat minua.
Karita Mård-Miettinen
Karita Mård-Miettinen on soveltavan kielitieteen professori Jyväskylän yliopiston kieli- ja viestintätieteiden laitoksella. Hänen tutkimuskohteenaan ovat toisen ja vieraan kielen oppimisen, opettamisen ja käytön, monikielisyyden sekä kielikoulutuksen kehittämisen kysymykset. Hän on tehnyt tutkimus- ja selvitystyötä niin suomen- kuin ruotsinkielisissä kouluissa. VOITTO-hankkeessa hän vahvistaa tiimin osaamista ruotsinkielisen koulutuksen erityiskysymyksistä.