Tässä projektissa tarkastellaan tiedon ja opiskelijoiden välistä dynaamista suhdetta sekä historiallisesta näkökulmasta että tämän päivän yhteiskunnallisten, teknologisten ja eettisten paradigmojen valossa.
Projektilla on kaksi tutkimustavoitetta. Ensinnäkin pyrimme jäljittämään, miten tiedon tuottaminen, levittäminen ja kuluttaminen on kuviteltu ja käsitteellistetty kirjallisissa ja kulttuurisissa kertomuksissa sekä älyllisissä ja pedagogisissa keskusteluissa klassisesta modernista ajasta (1800-luvun puolivälistä lähtien) tekoälyn aikakauteen ja nykyiseen koulutuspolitiikkaan. Toiseksi tarkastelemme opiskelijoiden suhdetta tietoon nykyisessä yliopistokoulutuksessa ja keskitymme erityisesti tekoälyn käytön vaikutuksiin, jotka muokkaavat vallitsevia tapoja ajatella ja puhua tiedosta, myös sitä mistä tiedämme mikä on tietoa, miten sen rakentuu ja kuka sitä määrittää.
Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi sovellamme kolmea lähestymistapaa: historiallis-kulttuurinen (kirjallisuudentutkimus, aatehistoria), yhteiskunnallis-institutionaalinen (koulutussosiologia) ja pedagogis-vuorovaikutuksellinen (kognitiotiede, kasvatuspsykologia). Pyrimme rikkomaan tieteenalojen rajoja työskentelemällä monipuolisen aineiston kanssa, kuten kirjallisuus ja historialliset tekstit, dokumenttiaineistot, tapaustutkimukset, verkkopäiväkirjat, haastattelut ja taidepohjaiset fokusryhmät.
Ymmärrys opiskelijoiden suhteesta tietoon historiasta nykypäivään auttaa tarkastelemaan yliopiston koulutuksellista roolia ja tarkoitusta digitalisoituneella aikakaudella. Tiedon ymmärrys diakronisesta näkökulmasta ja suhteessa sen tärkeimpiin ”kuluttajiin” ja ”kantajiin” on oleellinen kysymys tiedeyhteisölle, sen uudistumiselle ja jatkuvuudelle. Tämä moni- ja poikkitieteellinen hanke luo rikkaan näkymän yliopistokoulutuksen tietoon ja paljastaa yhteyksiä menneisyyden ja nykyisyyden, kuvitteellisen fiktion ja todellisten käytäntöjen välillä. Sen avulla voidaan myös pohtia uudelleen, miten kohdata tiedon monimutkaisuus ja rajat ja valmistautua tuntemattomaan tulevaisuuteen kokonaisvaltaisesti ja kestävästi.
Tutkijat
Johanna Annala
Juliene Madureira Ferreira
Alexandra Urakova
Harry Quedenfeld
Vesna Holubek
Yhteistyötahot
Paul Ashwin, Lancasterin yliopisto, UK
Linn Holmberg, Tukholman yliopisto, Ruotsi
Pii Telakivi, Helsingin yliopisto ja Turun yliopisto
Tutkimusrahoitus
Koneen Säätiö