Esittely

Venlojen viestin lähtö vuonna 2024 / Pentti Nikula Anssi Kukkosen haastateltavana katkennut seiväs kädessään sisähallin SM-kisoissa vuonna 1961.
Vasemmalla: Venlojen viestin lähtö vuonna 2024. Kuva: Sami Suodenjoki. Oikealla: Pentti Nikula Anssi Kukkosen haastateltavana katkennut seiväs kädessään sisähallin SM-kisoissa vuonna 1961. Helge Heinonen, Tahto.

Mitä televisiourheilu merkitsee suomalaisille mediayhtiöille? Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet tv-urheilutarjonnan rakentumiseen vuosikymmenten saatossa?

Tausta

Tv-urheilu on merkittävä osa populaarikulttuuria ja yksi harvoista mediatuotteista, joka edelleen kokoaa pirstoutuneita yleisöjä ja luo yhteisiä kokemuksia eri kansankerroksille. Näin ollen sen saatavuutta voidaan tarkastella osana kulttuurista kansalaisuutta – ajatusta, että täysivaltaiseen kansalaisuuteen kuuluu oikeus osallistua kulttuurielämään. Tätä oikeutta on haastanut urheilun mediamarkkinoiden kehitys: 1980-luvulta lähtien suurimpien urheilutapahtumien esitysoikeuksien hinnat ovat nousseet jyrkästi, ja nykyisin kyse on miljardiluokan liiketoiminnasta. Suomessakin mediayhtiöt käyttävät vuosittain kymmeniä miljoonia euroja urheilun esitysoikeuksiin.

Tavoite

Kallis kilpa tv-urheilusta -hanke tarkastelee suomalaisen tv-urheilutarjonnan rakentumista ja siihen vaikuttaneita mediayhtiöiden valintoja 1950-luvulta nykypäivään. Tutkimme, miksi mediayhtiöt ovat hankkineet urheilusisältöjä ja millaiset tekijät ovat ohjanneet niiden valintoja tv-urheilun suhteen vuosikymmenten saatossa. Lisäksi analysoimme, millaisina mediayhtiöiden toiminta ja suomalainen tv-urheilutarjonta näyttäytyvät kulttuurisen kansalaisuuden näkökulmasta. Päähuomio kohdistuu Yleen, Sanoma-konserniin ja MTV:hen sekä vapailla kanavilla näkyvään tapahtumaurheiluun, mutta tarkastelemme näitä suhteessa markkinoiden muihin toimijoihin sekä rajatulle yleisölle saavutettavaan maksukanava- ja suoratoistotarjontaan. Hanke tarjoaa välineitä ymmärtää sekä suomalaisen tv-urheilun historiallisesti rakentuneita erityispiirteitä että esitysmarkkinoita parhaillaan ravistelevia kehityskulkuja.

Rahoitus

Hanketta rahoittaa Helsingin Sanomain Säätiö.

Yhteistyökumppanit

Teemme yhteistyötä Tahto-urheilumuseon ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kanssa. Yksi yhteistyön muodoista on alkuvuonna 2026 käynnistyvä tv-urheilua koskevan muistitiedon keruu.