Projektin johtaja
Inkeri Rissanen
- yliopistonlehtori
- monikulttuurisuuskasvatus
- Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta
- Tampereen yliopisto
- +358505099194
- inkeri.rissanen@tuni.fi
Osaamisalueet
Kulttuurienvälinen kasvatus, kestävyyskasvatus, katsomuskasvatus, opettajankoulutus
Tutkimuskohteet
Opettajien rooli kulttuurisen kestävyysmuutoksen edistäjinä, sosiaalipsykologiset näkökulmat kulttuurienväliseen kasvatukseen ja opettajien kulttuurienvälisiin valmiuksiin, muovautuvuususkomukset ja muovautuvuuden pedagogiikka
Tieteenalat
Kasvatustiede
Tutkimusura
Tohtorikoulutettava, valtakunnallinen teologian tutkijakoulu 2010-2014
Yliopisto-opettaja, Kasvatustieteiden tiedekunta, Tampereen yliopisto 2014-2015
Apurahatutkija (Eino Jutikkalan rahasto) 2016
Apurahatutkija (Suomen kulttuurirahasto) 2017-2018 (50%)
Yliopistonlehtori, Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto 2017 -->
Tutkijatohtori, Suomen akatemia, 2019-2022
Exploring the association between growth mindsets and climate action with young people
Rissanen, I., Kuusisto, E., Aarnio-Linnanvuori, E., Portus, R., Williams, S.-J., Laggan, S., Reilly, K. & Vainikainen, M.-P., 16 heinäk. 2024, (E-pub ahead of print) julkaisussa: Social Psychology of Education.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Kohti yhdenvertaista koulua: Johdatus kulttuurienväliseen kasvatukseen ja muovautuvuuden pedagogiikkaan
Rissanen, I., 2024, Gaudeamus. 285 SivumääräTutkimustuotos: Kirja › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Learning from young people’s experiences of climate change education
Reilly, K., Dillon, B., Fahy, F., Phelan, D., Aarnio-Linnanvuori, E., De Vito, L., Gnecco, I., Gopinath, D., Holmes, A., Laggan, S., Mansikka-aho, A., Palla, A., Portus, R., Rissanen, I., Sposito, S., Williams, S.-J. & McEwen, L., 2024, julkaisussa: GEOGRAPHY. 109, 1, s. 44-48 5 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen
”Mä tiedän millainen vastuu mulla on Suomen yhteiskunnassa, tämän yhteiskunnan kehittämisessä”: Oman äidinkielen opettajien yhteiskunnalliset tavoitteet ja yhteiskunnallinen toiminta
Yli-Jokipii, M., Rissanen, I. & Kuusisto, E., 2024, julkaisussa: Kasvatus ja Aika. 18, 3, s. 24–42Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Civic Purpose among Higher Education Students – A Study of Four Dutch and Finnish Institutions
Kuusisto, E., de Groot, I., Schutte, I. & Rissanen, I., 27 heinäk. 2023, (E-pub ahead of print) julkaisussa: Journal of Empirical Theology. s. 1-18 18 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Diversity beliefs are associated with orientations to teaching for diversity and social justice: A study among German and Finnish student teachers
Rissanen, I., Kuusisto, E., Timm, S. & Kaukko, M., maalisk. 2023, julkaisussa: TEACHING AND TEACHER EDUCATION. 123, 103996.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Finland and Sweden: Muslim Teachers as Cultural Brokers
Rissanen, I., 2023, To Be a Minority Teacher in a Foreign Culture: Empirical Evidence from an International Perspective. Gutman, M., Jayusi, W., Beck, M. & Bekerman, Z. (toim.). Springer, s. 425-438Tutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Finnish Teacher-students’ Mindsets and Intercultural Competences
Häärä, M., Rissanen, I. & Kuusisto, E., 2023, Critical and Creative Engagements with Diversity in Nordic Education. Tavares, V. & Skrefsrud, T.-A. (toim.). LEXINGTON BOOKS, s. 67-87Tutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
How Do Teachers of Plurilingual Learner’s Mother Tongue (PLMT) Implement Culturally Sustaining Pedagogy?
Yli-Jokipii, M., Rissanen, I. & Kuusisto, E., 2023, Critical and Creative Engagements with Diversity in Nordic Education. Tavares, V. & Skefsrud, T.-A. (toim.). LEXINGTON BOOKS, s. 131-150Tutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Identifying core beliefs of an intercultural educator: How polyculturalism and group malleability beliefs shape teachers’ pedagogical thinking and practice
Rissanen, I., Kuusisto, E. & McMullen, J., 2023, julkaisussa: Social Psychology of Education. 26, s. 1201-1225Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Tutkijat
Raili Keränen-Pantsu
- tutkijatohtori
- Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta
- Tampereen yliopisto
- raili.keranen-pantsu@tuni.fi
Osaamisalueet
Narratiivinen teoria, narratiivinen ja transformatiivinen oppiminen, opettajankoulutus, katsomuskasvatus, planetaarinen hyvä elämä
Tutkimuskohteet
Narratiivinen teoria, narratiivinen ja transformatiivinen oppiminen, opettajankoulutus, opettajien rooli kulttuurisen kestävyysmuutoksen edistäjinä, kulttuureihin, arvoihin ja katsomuksiin liittyvä oppiminen
Tutkimusyksikkö
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta
Tieteenalat
Kasvatustiede
Keränen-Pantsu, R. (2023). Stories that shape our world: Cultural narratives in the Finnish worldview education (Doctoral dissertation, Itä-Suomen yliopisto).
Keränen-Pantsu, R., & Heikkinen, H. (2019). Pedagogical purposes of narratives in worldview education: Teachers’ conceptions. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(5), 58-72.
Keränen-Pantsu, R., Huttunen, R., & Heikkinen, H. L. (2023). Kohti reflektiivistä katsomuskasvatusta. Kasvatus ja aika, 17(1).
Heikkinen, H. L., & Keränen-Pantsu, R. (2024). Making Sense of Narrativity. In Narratives in Educational Research: Methodological Perspectives (pp. 179-200). Cham: Springer Nature Switzerland.
Ikonen, E., Keränen-Pantsu, R., & Welz, C. (2024). Imagining sustainable worlds: the potential of mythical stories in environmental education. Journal of Philosophy of Education, qhae021.
Keränen-Pantsu, R., & Rissanen, I. (2018). What kind of tensions are involved in the pedagogical use of religious narratives? Perspectives from Finnish Evangelic Lutheran and Islamic religious education. Journal of Beliefs & Values, 39(2), 157-168.
Kavonius, M., Ikonen, E., Keränen-Pantsu, R., Lamminmäki-Vartia, S., Poulter, S., & Putkonen, N. (2025). Maailmakeskeinen kasvatus katsomusten kohtaamisen tukena. In Erimielisten tila: Vaikeiden aiheiden käsittely opetuksessa. Gaudeamus.
Elina Vilenius
- tutkija
- Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta
- Tampereen yliopisto
- +358504130631
- elina.vilenius@tuni.fi
Essi Aarnio-Linnanvuori
- yliopistonlehtori
- ympäristökasvatus ja kestävä kehitys
- Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta
- Tampereen yliopisto
- +358503461567
- essi.aarnio-linnanvuori@tuni.fi
Osaamisalueet
Ympäristökasvatus, ilmastokasvatus, monialainen opetus
Tutkimuskohteet
Ilmastokasvatus, ympäristöopetuksen monialaisuus ja arvolatautuneisuus
Tieteenalat
Kasvatustiede, ympäristötieteet
Tutkimusura
Filosofian tohtori (ympäristömuutos ja -politiikka) 2018 (Helsingin yliopisto)
Post doc -tutkija 2021 (Tampereen yliopisto)
Yliopistonlehtori 1.8. 2021 alkaen (Tampereen yliopisto)
Tämänhetkinen tutkimukseni keskittyy nuorten ilmastoasenteisiin ja -toimijuuteen. Tutkijana minua kiinnostaa kokonaisvaltaisen ympäristö- ja ilmastokasvatuksen kehittäminen ja nuorten ympäristökansalaisuuden tukeminen. Mielenkiinnon kohteitani ovat myös tieteidenvälisyys sekä arvojen, identiteetin ja maailmankuvan rooli ympäristökasvatuksessa.
Ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen tutkijaverkosto SIRENE, johtoryhmän jäsen 2016 alkaen
Aarnio-Linnanvuori, E. (2019). How do teachers perceive environmental responsibility? Environmental Education Research 25(1), 45–61.
Aarnio-Linnanvuori, E. (2018). Ympäristö ylittää oppiainerajat: Arvolatautuneisuus ja monialaisuus koulun ympäristöopetuksen haasteina. Helsingin yliopisto, bio- ja ympäristötieteellinen tiedekunta, Environmentalica Fennica 34.
Cantell, H., Aarnio-Linnanvuori, E. & Tani, S. (2020). Ympäristökasvatus: Kestävän tulevaisuuden käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Cantell, H., Tolppanen, S., Aarnio-Linnanvuori, E. & Lehtonen, A. (2019). Bicycle model on climate change education: presenting and evaluating a model. Environmental Education Research 25(5), 717–731.
Tolppanen, S, Aarnio-Linnanvuori, E., Cantell, H. & Lehtonen, A. (2017). Pirullisen ongelman äärellä: Kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen malli. Kasvatus 48(5), 456–468.
Elina Kuusisto
- yliopistonlehtori
- (kasvatustiede, moninaisuus ja inklusiivinen kasvatus)
- Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta
- Tampereen yliopisto
- +358503182483
- elina.kuusisto@tuni.fi
ELÄMÄNPÄÄMÄÄRÄ
Kuusisto, E., Gholami, K., & Tirri, K. (2016). Finnish and Iranian teachers’ views on their competence to teach purpose. Journal of Education for Teaching, 42 (5), 541-555. doi: 10.1080/02607476.2016.1226553
Kuusisto, E., de Groot, I., de Ruyter, D., Schutte, I., Rissanen, I., & Suransky, C. (2023). Life purposes: Comparing higher education students in four institutions in the Netherlands and Finland. Journal of Moral Education. https://doi.org/10.1080/03057240.2022.2159347
Kuusisto, E., & Schutte, I. (2022). Sustainability as a purpose in life among Dutch higher education students. Environmental Education Research. https://doi.org/10.1080/13504622.2022.2107617
Kuusisto, E., & Rissanen, I. (2023, in press). Kohti päämäärätietoista yhteiskunnallista opettajuutta? Opettajaopiskelijoiden tulevalle työlleen asettamat päämäärät [Towards a purposeful, societal teaching profession? Student teachers’ work-related purposes]. Kasvatus, 54(4).
Kuusisto, E., & Tirri, K. (2021). The challenge of educating purposeful teachers in Finland. Education Sciences, 11(1), 29. https://doi.org/10.3390/educsci11010029
OPETTAJAN AMMATTIETIIKKA
Kuusisto, E., Ubani, M., Nokelainen, P. & Toom, A. (Eds.) (2021). Good teachers for tomorrow’s schools – Purpose, values and talents in education. Brill Sense.
Tirri, K., & Kuusisto, E. (2022). Teachers’ professional ethics: Theoretical frameworks and empirical research from Finland. Brill.
Tirri, K., & Kuusisto, E. (2019). Opettajan ammattietiikkaa oppimassa [Learning teachers’ professional ethics]. Helsinki: Gaudeamus.
Gholami, K., Kuusisto, E., & Tirri, K. (2015). Is ethical sensitivity in teaching culturally bound? Comparing Finnish and Iranian teachers’ ethical sensitivity. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 45 (6), 886-907. doi: 10.1080/03057925.2014.984588
KASVUN AJATTELUTAPA
Kuusisto, E., Laine, S., & Tirri, K. (2017). How do school children and adolescents perceive the nature of talent development? A case study from Finland. Education Research International, 2017. doi: 10.1155/2017/4162957
Rissanen, I., Kuusisto, E., Tuominen, M., & Tirri, K. (2019). In search of a growth mindset pedagogy: A case study of one teacher’s classroom practices in a Finnish elementary school. Teaching and Teacher Education, 77, 204-213. doi: 10.1016/j.tate.2018.10.002
Rissanen, I., Laine, S., Puusepp, I., Kuusisto, E., & Tirri, K. (2021). Implementing and evaluating growth mindset pedagogy -A study of Finnish elementary school teachers. Frontiers in Education. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.753698
KULTTUURIENVÄLINEN SENSITIIVISYYS
Kuusisto, E., Kuusisto, A., Rissanen, I., Holm, K., & Tirri, K. (2015). Finnish teachers’ and students’ intercultural sensitivity. Journal of Religious Education, 63 (29), 65–77. doi: 10.1007/s40839-016-0018-0
Rissanen, I., Kuusisto, E., & Kuusisto, A. (2016). Developing teachers’ intercultural sensitivity: Case study on a pilot course in Finnish teacher education. Teaching and Teacher Education, 59, 446-456. doi: 10.1016/j.tate.2016.07.018
LAHJAKKUUS
Kuusisto, E., Laine, S., & Rissanen, I. (2021). Education of the gifted and talented in Finland. In E. Kuusisto, M. Ubani, P. Nokelainen, & A. Toom (Eds.), Good teachers for tomorrow’s schools – Purpose, values and talents in education (pp. 195–216). Brill Sense. https://doi.org/10.1163/9789004465008_011
Tirri, K., & Kuusisto, E. (2013). How Finland serves gifted and talented pupils. Journal for the Education of the Gifted, 36(1), 84– 96. doi: 10.1177/0162353212468066