Esittely

Kulttuuriset muutokset ovat välttämättömiä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Niillä tarkoitetaan esimerkiksi maailmankuvien, elämäntapojen ja yhteiskunnan rakenteiden tasoilla tapahtuvia muutoksia. Ymmärrys tarvittavien muutosten laajuudesta voi joskus lamaannuttaa: usko ihmisten ja ihmisryhmien kykyyn muuttua on välttämätön perusta toiveikkuuden ylläpitämiselle. Uskoa muutoksen mahdollisuuksiin ja orientoitumista muutoksen edistämiseen kutsutaan hankkeessa transformaation ajattelutavaksi.

Kasvatus ja koulutus ovat avainasemassa kulttuuristen muutosten edistämisessä. Tutkijat ja päättäjät pitävät usein opettajia kestävyysmuutoksen keskeisimpinä toimijoina, mutta opettajien oma kokemus ammatistaan ja sen tavoitteista voi olla kaukana näistä ideaaleista. Opettajien muutostoimijuuden rakentumisesta tarvitaan tarkempaa tietoa.

Tutkimme, millaisia ovat opettajien muutosajattelun ydintekijät ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Hankkeessa kerätään määrällistä ja laadullista tutkimusainestoa ja tarkastellaan erityisesti opettajien uskomuksia yksilöiden ja kulttuurien mahdollisuudesta muuttua. Kehitämme intervention, jonka avulla voidaan tukea opettajia kulttuurisen kestävyysmuutoksen edistämisessä. TeacherMind tuottaa vapaasti saatavia työkaluja opettajien ammatillisen kehittymisen tueksi.

TeacherMind -hankkeen rahoittaa Suomen akatemia vuosina 2024-2028.