Kehittyvän kielitaidon tasojen kuvausasteikko
Hanketyöskentelyn tuotoksena luotujen kokonaisuuksien kielitaitotasot perustuvat Opetushallituksen Kehittyvän kielitaidon tasojen kuvausateikkoon sekä Kielitaitokäsitykseen LOPS (2019).
Tutustu kielitaidon tasojen kuvausasteikkoon tarkemmin:
Kehittyvän kielitaidon tasojen kuvausasteikko
Opetushallitus. (2019). Lukion opetussuunnitelman perusteet (Liite 2: Kehittyvän kielitaidon tasojen kuvausasteikko, s. 370–379).
Opintokokonaisuuden rakenne
Hankkeessa tuotettu 20 opintopisteen materiaalit rakentuvat viidestä eri taitotasoisesta kokonaisuudesta. Neljän opintopisteen kokonaisuudet rakentuvat yhden opintopisteen moduuleista.
Lisäksi materiaali sisältää lähtötasotestin, jonka avulla opiskelija voi valita itselleen sopivan taitotason moduuleita. Hän voi suorittaa yksittäisiä moduuleita tai isompia kokonaisuuksia omien tarpeidensa mukaisesti.
Kokonaisuudet, niiden taitotasot ja tavoitteet kuvattuina:
Min svenska, A1.2. Kehittyvä alkeistaso.
Min vardagssvenska, A1.3. Toimiva alkeistaso.
Min studiesvenska, A2.1. Peruskielitaidon alkuvaihe.
Min arbetssvenska, A2.2. Kehittyvä peruskielitaito.
Min högskolesvenska, A2.2+. Kehittyvä peruskielitaito.
Ohjauskäytänteet
Opintokokonaisuuden lisäksi hankkeessa pilotoidaan erilaisia ohjauksen toteutusvaihtoehtoja ja jaetaan hyväksi koettuja käytänteitä.