Esittely

Keskeisiä hanketyön lähtökohtia ovat opiskelijalähtöisyys, vuorovaikutuksellisuus, joustavuus, toiminnallisuus ja käytännönläheisyys.

Tausta

Korkeakouluopiskelijoiden ruotsin kielen osaamisessa on ilmennyt haasteita jo jonkin aikaa. Tilannetta on viimeksi kartoitettu valtakunnallisella opiskelija- ja opettajakyselyllä vuonna 2023 osana laajempaa selvitystyötä. Taina Juurakko-Paavola laati Opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta raportin Selvitys toisen kotimaisen kielen ylioppilastutkinnon pakollisuuden poistamisen vaikutuksista Suomen kielitaidon kannalta – Valto (valtioneuvosto.fi).. Selvityksessä on esitetty myös erilaisia toimenpide-ehdotuksia ruotsin kielen osaamisen turvaamiseksi tulevaisuudessa. Korkeakouluille esitettiin mm. yhteistyötä opiskelijoiden riittävän ruotsin kielen lähtötason edistämiseksi. Tämä Svenska upp -hanke ja sen tuotoksena luotu materiaali on yksi selvityksessä mainituista konkreettisista kehittämistoimenpiteistä. Hankkeen nimi Svenska upp kuvaa hyvin sen tavoitetta, korkeakouluopiskelijoiden ruotsin kielen osaamisen parantamista.

 

Tavoite

Tavoitteena kehittämishankeessa on luoda ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen yhteistyönä konkreettinen toimintamalli korkeakouluopiskelijoiden ruotsin kielen lähtötason kehittämiseksi, sillä suurella osalla opiskelijoista on osaamisvajetta ruotsin kielen taidossa verrattuna korkeakouluissa vaadittavaan ruotsin kielen osaamisen tasoon (B1). Yksittäisillä korkeakouluilla ei ole resursseja tarjota riittävästi opetusta ja ohjausta tämän osaamisvajeen kattamiseksi, mutta yhteistyöllä tähän tilanteeseen voidaan löytää toimivia ratkaisuja.

Svenska upp -hankkeessa on tavoitteena laatia kaikkien ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen käyttöön taitotasot A1-A2 kattava ruotsin opintokokonaisuus, jonka laajuus on yhteensä 20 op. Opintokokonaisuus toteutetaan laatimalla digitaalinen materiaali, jota kukin korkeakoulu voi hyödyntää parhaaksi katsomallaan tavalla omien opiskelijoidensa ruotsin kielen taidon kehittämisessä. Materiaalin laatimisen lähtökohtana on, että korkeakoulu tarjoaa ohjausta ja tukea opiskelijalle täysin itsenäisen verkko-opiskelun sijaan. Hankkeessa on siksi tavoitteena myös kehittää ja pilotoida erilaisia ohjauskäytänteitä. Lisäksi hankkeessa on tavoitteena sujuvoittaaa opiskelijoiden siirtymistä korkeakouluopintoihin, erityisesti ammatillisen perustutkinnon suorittaneet kohderyhmänä. Tavoitteena on myös edistää opiskelijoiden ruotsin opintojen suorittamista ja sitä kautta myös valmistumista tavoiteajassa. Hanketyössä tavoitteena on myös kehittää kansallista yhteistyötä yli korkeakoulurajojen, sillä osallistujia on sekä ammattikorkeakouluista että yliopistoista.

 

Tulosten hyödyntäminen

Svenska upp -hanke järjestää toukokuussa 2026 kaikille avoimen loppuseminaarin, jossa hankeosallistujat esittelevät laatimansa oppimateriaalit. Loppuseminaarin jälkeen hankkeessa tuotettu oppimateriaali jaetaan Avointen oppimateriaalin kirjaston (aoe.fi) kautta, josta se on kaikkien korkeakoulujen hyödynnettävissä.

Myöhemmin materiaalia voidaan mahdollisesti hyödyntää jatkuvan oppimisen tukemisessa opin.fi -palvelun kautta, jolloin opiskelijat voivat suorittaa pieniä tai laajempia osaamiskokonaisuuksia omien tarpeidensa mukaisesti. Lisäksi materiaali voidaan myöhemmin tuottaa englanniksi, jolloin se soveltuu niin ruotsinkielisten kuin suomenkielisten korkeakoulujen kansainvälisille opiskelijoille ja henkilökunnalle.

 

Rahoitus

Svenska upp -hanke on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama.

 

Yhteistyökumppanit

Itä-Suomen yliopisto

Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Jyväskylän yliopisto

LAB-ammattikorkeakoulu

Lapin yliopisto

Oulun ammattikorkeakoulu

Tampereen ammattikorkeakoulu

Tampereen yliopisto

Turun yliopisto

Vaasan yliopisto