Miten saan asiakkaita?

Mistä löydän asiakkaat?

Mistä löydän uusia työtilaisuuksia? Keitä ovat potentiaaliset toimeksiantajat tai asiakkaat? Miten pääsen kontaktiin heidän kanssaan? Kysymykset ovat tärkeitä aloittelevalle yksinyrittäjälle, freelancerina työskentelevälle tai keikkatyöläiselle.

Työuransa alussa olevalla on usein vähän työkokemusta, siksi opintojen aikana luodut kontaktit ja verkostot ovat tärkeitä. Projekteissa ja työryhmissä syntyy tuttavuuksia, jotka voivat johtaa seuraavaan projektiin tai keikkaan. Hyvin tehty työ, halu oppia uutta ja positiivinen asenne tuovat usein lisää työtarjouksia. Alussa on kerrytettävä kokemusta pienemmillä projekteilla, sillä harva pääsee aloittamaan suoraan ”huipulta”. Näin kuitenkin kartuttaa omaa verkostoa ja suhteita kohti vaativampia töitä, joiden suorittamiseen tarvitaan vuosien työkokemus.

Luovien alojen työsuhteet ja -tilaisuudet syntyvät eri tavoin, monenlaisten kontaktien ja näkyvyyden kautta. On hyvä ottaa selvää oman alan ilmoitus- ja markkinointiväylistä, koska ne eroavat toisistaan.

Potentiaalisia työntarjoajia voi lähestyä hyvinkin perinteisin keinoin, esimerkiksi lähettämällä sähkö- tai kirjepostia tai ottamalla yhteyttä puhelimitse. Myös erilaiset tapahtumat ja tilaisuudet tarjoavat mahdollisuuden tavata oman ja muiden alojen ammattilaisia ja yrittäjiä. Samalla voi solmia hyödyllisiä kontakteja ja myös jättää oman käyntikortin potentiaalisille työntarjoajille.

Eri ammattialoilla toimii paikallisia ja valtakunnallisia yhdistyksiä, joiden kautta saa ammatillista tietoa ja joiden kautta voi myös avautua työtilaisuuksia, joten niiden jäsenyyttä kannatta harkita.

Perinteisten tiedotuskanavien, kuten ammattialan lehtien ja julkaisujen sekä paikallislehtien lisäksi sosiaalisesta mediasta on tullut tärkein markkinointikanava. Siellä näkymällä, kuulumalla, kysymällä ja keskustelemalla voi löytää myös mahdollisia työtarjouksia. Jotta markkinointi on mahdollisimman tehokasta ja kohdennettua, on laadittava strategia sosiaalisen median varalle. On mietittävä, missä kanavissa ja ryhmissä haluaa olla mukana, miten haluaa esitellä oman osaamisensa ja oman persoonansa. Etenkin taide- ja media-alalla näkyvyyden ja julkisuuden hallinta on yksi keskeinen osa kehittyvää ammattitaitoa.

Tärkeää on osata laatia CV, josta käyvät ilmi taustatiedot, koulutus, (tuoreimmat) tehdyt työt ja erityisosaaminen. Monella alalla käytössä on myös portfolio, jossa voi esitellä työnäytteitä. Se voi sisältää esimerkiksi havainnekuvia, visualisointeja tai vaikkapa showreeleja. Portfoliot lähetetään potentiaalisille toimeksiantajille nykyään sähköisessä muodossa tai ammattilaisella voi olla myös omat verkkosivut, joiden kautta oman ammattitaidon esitteleminen on jouhevaa.

Muista myös omat verkostosi! Lue reittioppaan vinkit verkostoitumiseen.