Sarjakuva

Tältä sivulta löydät POPFEM-hankkeessa tuotetut sarjakuvat. Käytämme sarjakuvaa tiedeviestinnän ja vaikuttamisen muotona. Kuvista vastaa hankkeen sarjakuvataiteilija ja sosiologian opiskelija Henry-Paul Ontto-Panula.

MIKÄ ON POPFEM?

Neljän kuvan mittainen sarjakuva. Ensimmäisessä kuvassa kysytään, mikä on popfem ja mitä on populaarifeminismi. Ensimmäinen kuva sisältää kuvitusta, jossa ihmisillä on päällään feministisillä sloganeilla, kuten "girlboss", varusteltuja t-paitoja. Kuvassa on myös näyteikkuna kyltillä "women's day sale".

 

Sarjakuvan toisessa osiossa hankkeen johtaja Hanna Ylöstalo kertoo, että 2010-luvulla feminismi on popularisoitunut trendikkääksi identiteetiksi ja osaksi kulutuskulttuuria. Hänellä on punertavat hiukset ja kädet levitettyinä sivuille. Osion toisessa kuvassa hankkeen tutkija Julius Hokkanen kuvailee popularisoitumisen näkyvän esimerkiksi siinä, kuinka monet julkisuuden henkilöt julistautuvat feministeiksi ja kuinka feminismiä käsitellään kulttuurituotteissa.

Sarjakuvan kolmannessa osiossa hankkeen tutkija Katariina Mäkinen pitää kirjaan kädessään ja kertoo, että feminismin popularisoituminen on tehnyt epätasa-arvoa näkyväksi. Hänen vierellään oleva pienempi hahmo huomauttaa, että samaan aikaan se on kiihdyttänyt feminismin kaupallistumista. Seuraavassa kuvassa hankkeen tutkija Ella Poutiainen kertoo, että tutkimuskentällä populaarifeminismiin onkin suhtauduttu epäillen. Osion viimeisessä kuvassa "girlboss" supersankariasuun pukeutunut hahmo toteaa, että feminismin päämäärä ja keinot ovat samat, joihin sisältyy muun muassa naisten itsevarmuuden kohottaminen.

Sarjakuvan viimeisessä osiossa hankkeen sarjakuvataiteilija H-P Ontto-Panula selventää, ettei feminismin popularisoituminen tapahdu aidon feminismin ulkopuolella. Ylöstalo jatkaa, että eri muodot ovat osa yhteiskunnalliset liikettä. Osion toisessa kuvassa hän jatkaa, että pyrimme ymmärtämään tätä dynaamista muutosta kulttuurin, politiikan ja talouden välillä. Viimeisessä kuvassa koko hankeryhmä seisoo hymyillen rivissä. Ylöstalo kertoo, että tutkimus auttaa ymmärtämään yhteiskunnallisten liikkeiden muutosta ja ehtoja tässä ajassa.
Sarjakuva: H-P Ontto-Panula