Esittely

Feminismi on 2010-luvulla popularisoitunut: siitä on tullut osa populaari- ja kulutuskulttuuria, trendikäs identiteetti etenkin nuorille naisille. Julkisuuden henkilöt julistautuvat feministeiksi, naisille ja tytöille suunnatuissa lehdissä, tv-sarjoissa, elokuvissa ja kirjallisuudessa käsitellään feminismiä ja feminismi leviää sosiaalisen median kampanjoiden, kuten seksuaalista ahdistelua vastustavan #MeToon välityksellä.

Vaikka popularisoituminen on tehnyt laajasti näkyväksi seksismiä ja epätasa-arvoa, se on myös kiihdyttänyt feminismin kaupallistamista ja luonut uudenlaisia yhteyksiä kulutuksen, näkyvyyden, nautinnonhalun ja yhteiskunnallisen aktivismin välille.

Populaarifeminismi on sisällöltään epämääräistä, mutta muodoltaan visuaalista ja estetisoitua sekä hengeltään nautiskelevaa, iloista ja kulutuskeskeistä. Sen eetos on yksilökeskeinen ja terapeuttinen: naisten itsevarmuuden ja itsetunnon kohottaminen, itsen rakastaminen ja itsehoiva esitetään niin feminismin päämäärinä kuin keinoinakin.

Kuvassa on POPFEM-hankkeen logo sinisellä taustalla. Taustalla on myös sinisiä korkokenkiä.

Tavoite

POPFEM-hankkeessa tutkimme feminismin popularisoitumista. Meitä kiinnostaa, miten populaarifeminismi heijastaa ja muokkaa kulttuurin, talouden ja politiikan suhteita sekä laajempaa yhteiskunnallisten liikkeiden muutosta.

POPFEM-hankkeen lähtökohta on, että feminismin popularisoituminen ei tapahdu aidon feminismin ulkopuolella vaan feminismin eri muodot ovat osa moniäänistä ja alati muuttuvaa yhteiskunnallista liikettä. Pyrimme ymmärtämään paitsi mitä kulttuurin, talouden ja politiikan muutokset tekevät feminismille, myös mitä feministit itse tekevät kulttuurin, talouden ja politiikan välineillä.

Populaarifeminismiä tutkimalla POPFEM-hanke auttaa ymmärtämään yhteiskunnallisen muutoksen ehtoja ja mahdollisuuksia kapitalistisessa yhteiskuntajärjestyksessä. Se ymmärtää kulttuurin, talouden, politiikan ja feminismin suhteet dynaamisina ja toisiaan muokkaavina.

Rahoitus

POPFEM-hanketta rahoittaa Koneen Säätiö.