Tästä se alkaa – jatkuvan oppimisen suunta kirkastuu POIJU-hankkeessa

Poijuun kiinnitetty saunalautta auringonlaskussa.

Ilkka Piiroinen, Hannu Järvinen, Jukka-Pekka Pirhonen

Oletko pohtinut, miten voisit syventää osaamistasi alallasi? Tai harkitsetko uutta suuntaa urallesi, mutta et ole aivan varma, mikä se voisi olla? POIJU - pienet osaamiskokonaisuudet, innostu ja uudistu -hanke vahvistaa korkeakoulujen kykyä vastata pienten osaamiskokonaisuuksien tarpeisiin. Hanketta koordinoi Jyväskylän yliopisto, ja mukana ovat Tampereen korkeakoulut sekä Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Mitä ihmettä pienet osaamiskokonaisuudet ovat? Euroopan Unioni käyttää niistä termiä Micro-Credentials. Niillä tarkoitetaan osaamista täydentävää koulutusta. Koulutuksessa saatu oppiminen tulee olla arvioitu läpinäkyvien ja selkeästi määriteltyjen standardien mukaisesti. Lisäksi koulutusten tulee tarjota erityistä tietoa, taitoja ja osaamista, jotka vastaavat yhteiskunnallisiin, henkilökohtaisiin, kulttuurisiin tai työelämän tarpeisiin. Pienet osaamiskokonaisuudet ovat oppijan omistuksessa, ja niitä tulee voida jakaa ja hyödyntää eri yhteyksissä – itsenäisesti tai osana laajempia tutkintoja. (European Commission, n.d.)

Miten pienet osaamiskokonaisuudet eroavat Suomessa jo pitkään tarjolla olleista täydennyskoulutuksista tai avoimen korkeakoulun opinnoista? Tämä ei vielä ole täysin selvää. Marin (2022) tuo esiin ristiriidan nykyisen rahoitusmallin ja yrittäjien tarpeiden välillä: koulutuksia ohjataan rakentamaan vähintään 1 opintopisteen laajuisiksi, kun taas yrittäjät tarvitsevat joustavampia, modulaarisia ratkaisuja rajallisen ajankäytön vuoksi. Rakennammeko osaamista korkeakoulujen vai työelämän tarpeista käsin? Tarvitaanko uudenlainen tapa tuottaa, tunnistaa ja tunnustaa osaamista? Näihin kysymyksiin vastaaminen edellyttää yhteiskehittämistä, tutkimusta ja käytännön kokemusten jakamista. (Marin, 2022.)

Moni meistä etsii tapoja laajentaa osaamistaan tai suunnata kulkuaan uudelleen muuttuvassa työelämässä. POIJU-hanke vastaa tähän tarpeeseen kehittämällä joustavia malleja, jotka tukevat yksilöllisiä oppimispolkuja. Hanke on osa valtakunnallista Jatkuvan oppimisen teemaa, jonka tavoitteena on vahvistaa elinikäisen oppimisen mahdollisuuksia. Yhtenä 15 rahoitetusta kehittämishankkeesta POIJU toimii tiiviissä yhteistyössä JOPPI – Jatkuvan oppimisen Suomi -koordinaation kanssa, joka tukee hankkeita verkostoitumisessa, viestinnässä ja tiedontuotannossa. (Opetushallitus, 2025.) Yhdessä rakennamme joustavampaa ja saavutettavampaa oppimisen maisemaa – sekä yksilön että yhteiskunnan hyväksi.

Lähteet

European Commission. (n.d.). Micro-credentials. https://education.ec.europa.eu/education-levels/higher-education/micro-credentials

Marin, A. (2022, marraskuu 2). Mitä pienet osaamiskokonaisuudet tai mikrokurssit tarkoittavat? Journal | Laurea. https://journal.laurea.fi/mita-pienet-osaamiskokonaisuudet-tai-mikrokurssit-tarkoittavat/#0e9ab18e

Opetushallitus. (2025, huhtikuu 10). Jatkuvan oppimisen kehittämisessä uusina teemoina pienet osaamiskokonaisuudet ja aikuisten perustaitojen osaamismerkkien pilotointi. https://www.oph.fi/fi/uutiset/2025/jatkuvan-oppimisen-kehittamisessa-uusina-teemoina-pienet-osaamiskokonaisuudet-ja