Tausta
Hankkeessa toteutettava korkeakoulujen henkilöstön kyvykkyyden kehittämistyö pohjaa OKM:n korkeakoulujen pieniä osaamiskokonaisuuksia koskevaan viitekehysluonnokseen. Hanke on osa jatkuvan oppimisen valtakunnallista teemaa, jossa keväällä 2025 käynnistyi 15 Euroopan unionin osarahoittamaa hanketta. Hankkeet kehittävät muun muassa strategista alakohtaista verkostoyhteistyötä, sekä korkeakoulujen ja ammatillisen koulutuksen kyvykkyyttä tarjota pieniä osaamiskokonaisuuksia ja pilotointia aikuisten perustaitojen osaamismerkeille.
Tavoite
Tavoitteena on luoda yhteisiä käsitteitä ja hallinnollisia toimintakäytänteitä. Hankkeen avulla muotoillaan uudenlaisia työelämää paremmin palvelevia opetusmenetelmiä ja -käytäntöjä, jotka mahdollistavat tehokkaamman ja joustavamman oppimisen pienissä osaamiskokonaisuuksissa.
Hankkeessa kehitetään opetushenkilöstölle digitaalinen työkalupakki ja valmennusmalli, joka tukee työkalupakin käyttöönottoa ja auttaa henkilöstöä soveltamaan oppimaansa käytännössä.
Vaikutus
Hankkeen pääpaino on kansallisen jatkuvan oppimisen linjauksen mukaisesti mukana olevien korkeakoulujen rakenteiden ja toimintamallien kehittämisessä. Hanke tukee Euroopan elpymistä tukevan osaamisohjelman sosiaalisten oikeuksien pilarissa vahvistettua oikeutta koulutukseen ja elinikäiseen oppimiseen kaikkialla Euroopassa.
Rahoitus
Hanke on Euroopan unionin osarahoittama: Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027, EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelma, Euroopan sosiaalirahasto plus (ESR+).
Ryhmähankkeen osatoteuttajat
Hankkeen päätoteuttaja ja koordinaattori on Jyväskylän yliopisto (päähankkeen nettisivut), jonka vastuulla on erityisesti opintohallinnollisten prosessien kehittäminen, viestintä ja sidosryhmyhteistyö. Jyväskylän ja Tampereen ammattikorkeakoulut keskittyvät työelämäyhteistyön kehittämiseen sosiaali- ja terveys- sekä turvallisuusaloilla. TAMK keskittyy erityisesti kuntotus- ja hyvinvointi- ja terveysteknologian aloihin. Neljäntenä osatoteuttajana toimii Tampereen yliopisto, jonka vastuulla on koulutusten järjestäjien pedagogisen kyvykkyyden kehittäminen