Minne vie Musiikkiagentin tie?

.

Kesän lomailun jälkeen jatkoimme musiikkiagenttien koulutusta Tamkissa heti elokuun alussa. Näin ymmärsin, että kesän aikana koulutukseen osallistuvat olivat jatkaneet reipasta verkostoitumista kesän festivaaleilla, uusia ideoita on syntynyt ja uusiin alan ihmisiin on tutustuttu. Syksyn teema keskittyy musiikkiagentin ja artistin väliseen toimintaan.

MusicXMedia tapahtumaan osallistuimme varsin isolla ryhmällä, uusien agenttien koulutettavista oli osallistujia 15 ja konkareista melkein jokainen koulutukseen osallistuva. Pidimme torstaina Tampere-talossa paneelikeskustelun, johon saimme kokeneen ja legendaarisen musiikkiagentin, Olli Vartiaisen kommentoimaan syvällä kokemuksen äänellä aihetta. Uusista agenteista keskusteluun osallistuivat Margit Ojaniemi, Jani Tanskanen ja Arto Ala-Seppälä. Keskustelun lopputulema oli se, että edelleenkin artistin kanssa tehtävä yhteistyö on kaiken perusta ja molemminpuoleista hyötyä toiminnasta on löydettävissä. Miten tämä suhde rakennetaan ja mihin vedetään rajat onkin sitten jokaisen agentin itse pohdittava. Keikka-Ollin näkemys oli varsin omalaatuinen mutta toimiva; Kerrotaan heti alussa artistille, että keikkoja kyllä myyn, mutta keikoille en todennäköisesti tule, enkä musiikkiakaan välttämättä halua kuunnella. Toki pitää todeta, että tämä näkemys ei ehkä toimi kaikilla artisteilla ja musiikkiagenteilla.

Hanke on nyt edennyt siihen pisteeseen, jolloin hankkeen vetäjänä näen jo kenestä on varmasti kehittymässä alalle osaaja, jolla tavoitteet ja halu on oikeassa mittakaavassa kehittymässä. Kokonaisvaltaista nopeaa heittäytymistä alalle en kenellekään suosittele. varsinkin jos asiakassuhteet artistien ja promoottoreiden kanssa eivät ole riittävällä tasolla. Hankkeen tarkoitus on ollut tasoittaa tietä menestyksekkääseen toimintaan agenttina. Tie on kuitenkin mutkikas ja hidas kulkea, ja takaiskuja on varmasti tulossa jokaiselle useita kertoja. Näissä tilanteissa kun oma usko alkaa horjumaan, on tärkeää suojella omaa terveyttä ja osata ohittaa tappiot hyvällä uskolla parempaan ja suurella luottamuksella oman verkoston auttavaan käteen. Kyllä se siitä.

Lokakuun harmaitten pilvien lisäksi myös musiikkialalle ilmaantunut harmaita pilviä, festivaalien liput nousivat nopeasti kohonneiden tuotantokulujen takia ja yhä useampi suomalainen kuluttaja jättää mielenkiintoisia keikkoja väliin. Ilmiö on mielenkiintoinen siksi, että menneiden vuosien taantumien aikana kuluttajien keikoilla käyminen on enemmänkin lisääntynyt. Kuinka ensi kesän festareiden käy, joudutaanko niiden osalta samanlaiseen tapahtumien peruuntumisten kierteeseen, mikä nähtiin kesällä Englannissa.

Hanketta on jäljellä vielä 4-5 kuukautta. Meille on hieman avattu ovea Göteborgin Viva-Soundsin suuntaan ja nyt tutkimme kuinka moni olisi valmis vaihtamaan kielen toiseen kotimaiseen muutamaksi päiväksi. Helmikuussa Seinäjoella Mars-tapahtumaan toivottu ja luvattu loppu-seminaari alkaa myös varmistumaan. Tarkoitus on silloin avata hankkeen tuloksia koulutuksen osalta, mutta myös itse koulutus-konseptia useille luovan alan ammattiryhmille.