Julkaisut

Kaisu Rättyä – Tampereen yliopisto

Rättyä, K., Hakala, E., & Matilainen, R. (2023). Ahdistuksen kautta aktiiviseksi ilmastotoimijaksi – kuvakirjojen diskurssit ja ekologiset tapahtumaympäristöt. In P. Suvilehto, P. Rautio, & V.-M. Värri (Eds.), Nuorten luonto eläimineen : Kohti monilajista nuorisotutkimusta (pp. 131-156). (Nuorisotutkimusverkoston julkaisuja; No. 246). Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202403142882

Rättyä, K. (2023). Arviointi lukion äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa. Digital or Visual Products, Kansallinen arviointiosaamisen kehittämisverkosto KAARO. https://youtu.be/rRmd7HdgW3Q?feature=shared

Rättyä, K. (2023). Empaattinen reflektivismi Hannele Huovin nuortenromaaneissa. Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti Avain, 20(2), 42–59. https://doi.org/10.30665/av.125968

Rättyä, K. (2023). Kirjallisuudenopetus ja arviointi – mitä, miten ja miksi arvioidaan? In P. Hiidenmaa, I. Lindh, S. Sintonen, & R. Suomalainen (Eds.), Lukemisen kulttuurit (pp. 307-320). Article 19 Gaudeamus. https://kauppa.gaudeamus.fi/sivu/tuote/lukemisen-kulttuurit/4894038

Kähkölä, S., & Rättyä, K. (2022). Kaunokirjallisia elämyksiä etsimässä: Analyysi perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmateksteistä. In S. Routarinne, P. Heinonen, T. Kärki, A. Roiha, M.-L. Rönkkö, & A. Korkeaniemi (Eds.), Ainedidaktiikka ajassa: Laajenevat oppimisympäristöt ja eri-ikäiset oppijat (pp. 164-182). (Ainedidaktisia tutkimuksia; No. 22). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura. http://hdl.handle.net/10138/353562

Kähkölä, S., & Rättyä, K. (2021). Experimenting with the languaging approach in teaching poetry: Contribution to a special issue Working with Literature in Nordic Secondary Education. L1 EDUCATIONAL STUDIES IN LANGUAGES AND LITERATURE, 2021, 1-20. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2021.21.02.08

Rättyä, K. (2021). Kirjallisuusdidaktiikan mitä, miksi ja miten: Viisi näkökulmaa pohjoismaiseen kirjallisuudenopetukseen. In R. Hildén, P. Portaankorva-Koivisto, & T. Mäkipää (Eds.), Aineenopetus ja aiheenopetus (pp. 31-48). (Ainedidaktisia tutkimuksia; No. 20). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210267863

Rättyä, K. (2020). Innostavia käsikirjoja kirjallisuudenopetuksesta. Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti avain, 17(2), 107-109. https://journal.fi/avain/article/view/95167

Rättyä, K. (2019). Hur legitimeras litteraturundervisningen i Finland? In H. Höglund (Ed.), Genom texter och världar : Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio (pp. 201-216). ÅBO AKADEMIS FÖRLAG. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-765-927-7

Rättyä, K. (2018). Ecological Settings in Text and Pictures. In N. Goga (Ed.), Ecocritical Perspectives on Children’s Texts and Cultures : Nordic Dialogues (pp. 159-173). (Critical Approaches to Children’s Literature). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-90497-9_10

Rättyä, K. (2018). Eriyttämisen näkökulma kirjallisuudenopetuksessa. Kielikukko, 37(2), 29-36.

Aino Mäkikalli – Turun yliopisto

Mäkikalli, A. (2023). Literary Theory and Literature Instruction in Finnish Upper Secondary School – A Historical Survey, Slovo a Smysl, Word & Sense. A Journal of Interdisciplinary Theory and Criticism in Czech Studies. Vol 43, 79–94.

Laajempi lista julkaisuista: https://www.utu.fi/fi/ihmiset/aino-makikalli

Heidi Höglund – Åbo Akademi

Höglund, H. (2022). The heartbeat of poetry: Student videomaking in response to poetry. Written Communication, 39(2), 276-302. https://doi.org/10.1177/07410883211070862

Laajempi lista julkaisuista: https://research.abo.fi/en/persons/heidi-h%C3%B6glund/publications/