Tutkimus aloitetaan tutkijan ja tutkittavien tapaamisella, jossa tutkimuksen sisältö ja aineistonkeruun yksityiskohdat sovitaan ja suunnitellaan tutkittavien kanssa yksilöllisesti. Tapaamisessa keskustellaan myös suostumuksen antamisesta ikätasoisesti ja mahdolliset erityisryhmät huomioon ottaen.
Tutkimuksen aineistonkeruu pitää sisällään viikon tai seitsemän päivän ajanjakson, jolloin tutkija käy päivittäin tutkittavien kotona, ja asettaa 6–10 videokameraa ja mikrofonia nauhoittamaan eri huoneisiin tutkittavien kotona. Videot nauhoittavat ympäri kellon, sillä pikkulapsiperheissä myös yöaikaan saattaa tapahtua paljon vuorovaikutusta, joka aiemmin tehdyltä tutkimukselta on pitkälti jäänyt pimentoon. Tutkittavilla on mahdollisuus koska tahansa halutessaan ottaa kamerat pois päältä, pyytää tutkijaa jälkikäteen poistamaan jokin tietty nauhoitettu vuorovaikutustilanne, tai keskeyttää tutkimukseen osallistuminen kokonaan. Videoinnin käytännön järjestelyt sovitaan tutkittavien kanssa yksilöllisesti, ja videointijaksosta voi tarvittaessa pitää myös taukopäivän tai -päiviä.
Pääsääntöisesti tutkija ei ole tutkittavien kotona videoiden nauhoittaessa, mutta viikon tutkimusjaksoon sisältyy yksi (1) päivä, jolloin tutkija tekee havainnointia olemalla läsnä perheen arkielämässä. Tutkija ei tee havainnointia yöaikaan. Havainnoinnin jälkeen tutkija tekee havainnoistaan muistiinpanoja ja tämä havainnointipäivä myös videoidaan.
Videointijakson jälkeen tutkijat käyvät läpi aineiston, ja noin kuukauden sisällä videointijaksosta perheiden kanssa tehdään haastattelut. Haastatteluissa perheenjäsenet pääsevät yhdessä näkemään video-otteita omasta arjestaan, ja keskustelemaan tutkijoiden kanssa mitä niissä heidän omasta näkökulmastaan tapahtui, ja mitä tunteita ja ajatuksia videot herättävät. Haastattelut videoidaan.