BLOGI: Ensimmäinen työpaketti valmistui: TUVA-toimijoiden aiempia kokemuksia kartoitettu, osa 2

hymyilevä pallo kämmenen päällä

Kaikki nuoret osallisia tulevaisuuteen-hankkeen ensimmäisen työpaketin tavoitteena oli kartoittaa aiempaa tietoa, tutkimusta ja raportteja TUVA-koulutukseen liittyen. Tässä blogissa keskiössä ovat TUVA-toimijoiden kokemukset aiemman tiedon pohjalta. Aiemmassa blogissa keskiössä olivat aiempi tieto, tutkimukset ja raportit TUVA-koulutukseen liittyen.

Opiskelijoiden kokemukset TUVA-koulutuksesta ovat kokonaisuudessaan myönteisiä: 81% opiskelijoista on tyytyväisiä TUVA-koulutuksen toteutukseen (Owal Group 2024). Kuitenkin myös epäselvyyksiä ilmenee: monet nuoret kokevat epäselvyyttä TUVA-koulutuksen sisällöstä ja rakenteesta. Nuoret kokivat, etteivät he tienneet tarkalleen, mitä koulutuksessa tehdään ja millaisia tavoitteita sillä on (Jokiperä 2024).

Owal Groupin (2024) tekemän selvityksen mukaan opetus- ja ohjaushenkilöstö suhtautui TUVA-koulutukseen pääosin myönteisesti. Tärkeiksi yhteistyötahoiksi nimettiin opiskelija ja usein myös huoltaja, muu opetushenkilöstö, opiskeluhuolto, sosiaali- ja terveydenhuolto, kaupungit ja kunnat, kolmas sektori ja TE-toimistot. Antilan (2024) tutkimuksen mukaan TUVA-koulutuksen opetushenkilöstö kokee moniammatillisen yhteistyön tärkeänä ja pääsääntöisesti toimivana. Kehitettävää olisi yhteistyössä lastensuojelun ja lastensuojelulaitosten kanssa: sen koettiin olevan usein yksisuuntaista ja riittämätöntä. Huolta aiheuttaa myös tiedonsiirron toimivuus peruskoulusta toiselle asteelle ja nivelvaiheen yhteistyötä perusopetuksen henkilöstön kanssa tulisi lisätä.

Myös sisäistä kehittämistä tarvitaan: Antilan (2024) mukaan opetushenkilöstö kokee TUVA-koulutuksen kehitettäviksi puoliksi opiskelijoiden koulutusalojen tutustumisjaksojen toteutukset ja niiden toimivuuden kehittämisen. Opiskeluhuollosta toivotaan lisää ennakoivaa työotetta, yhtenäisempiä toimintamalleja ja lisää resursseja (Owal Group 2024).

Parhaimman arvion TUVA-koulutuksesta antoivat koulutuksen järjestäjät: he kokevat TUVA-koulutuksen tärkeäksi ja toimivaksi, etenkin sen roolin syrjäytymisen ehkäisemisessä ja vaativan erityisen tuen tarpeessa olevien nuorten yhteiskuntaan kiinnittymisessä (Owal Group 2024).

Lähteet:

Antila, J. (2024). ”Yhteistyö on valtava voimavara” – TUVA-koulutuksen opetushenkilöstön kokemus moniammatillisesta ja monialaisesta yhteistyöstä. Opinnäytetyö. Satakunnan ammattikorkeakoulu. Kuntoutuksen ohjauksen tutkinto-ohjelma.

Jokiperä, P. (2024). Nuorten kokemuksia tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta: TUVA antaa aikaa ajatella. Tampereen yliopisto, Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta. Pro gradu.

Owal Group. (2024). Selvitys tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen (TUVA) toimivuudesta 6/24. Opetus- ja kulttuuriministeriön selvityspyyntö.

Pohjana on käytetty Tampereen ammattikorkeakoulun Sosionomi YAMK, Sosiaalialan asiantuntijuus-opiskelijan Kati Pienräihän työtä ”Tuva-koulutus. Tietoa ja kokemuksia tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta”.

 

Teksti: Annukka Tapani

Kuva: Pixabay

 

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *