Draamapedagogiikka

Varhaiskasvatuksen opettaja ja lapset tutustuvat kirjaan

Koulutusosiossa tarkasteltiin, kuinka kielitietoisuutta voidaan lähestyä draamapedagogisin keinoin ja miten draamakasvatuksen avulla voidaan hyödyntää lasten kielellisiä resursseja, sekä edelleen tukea ja rikastaa niitä. Koulutusosiossa hyödynnettiin draamakasvatuksen keinoja kielitietoisen pedagogiikan työkaluna varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen konteksteissa. Osion työyhteisötehtävässä perehdyttiin draaman käyttöön kasvatustyön arjessa.

Osion asiantuntija:
yliopisto-opettaja Armi Kurkikangas

Vinkkipankki draamapedagogiikkaan

Pelätin ja rastas -draamamateriaali on rauhankasvatuksen teemoihin syventyvä materiaali varhaiskasvatukseen (5–6-vuotiaille) ja alkuopetukseen (1.–3. lk). Materiaali on tehty Katri Tapolan kirjoittaman ja Alessandro Pellicionin kuvittaman samannimisen tarinan pohjalta. Se on syntynyt draamapedagogi Katja Lehtolan suunnittelemana ja hioutunut lopulliseen muotoonsa Katja Lehtolan ja oululaisen Merikosken päiväkodin eskariryhmään kuuluvien lasten kanssa käytännössä kokeillen, testaten ja draaman maailmaan eläytyen.

IKI-TARU-hankkeen tavoitteena on kehittää kirjallisuuslähtöistä kielenopetusta fiktiivisten tekstien ominaisluonnetta kunnioittaen. IKI-TARU-hankkeessa taidelähtöinen toiminta ohjaa fiktiivisten tekstien tulkintaa ja merkityksiä eri tavoin sekä yksilöllisiä kokemuksia jakaen että yhteistä tulkintaa tuottaen.

Viitotun rakkauden sivustolta löydät monipuolisia, helposti lähestyttäviä ja helposti käyttöönotettavia opetuksen ja ohjauksen tuen materiaaleja, joiden käyttö on täysin maksutonta. Materiaalit on suunniteltu tukemaan lasten ja nuorten oppimista, kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä edistämään vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymistä. Sivuston sisältö sopii mm. erityislasten kasvatus- ja opetustyöhön, maahanmuuttajatyöhön, koteihin, puhe- ja toimintaterapeuttien työn tueksi, päiväkoteihin, esikouluihin ja peruskouluihin.

Tunne kieli -verkkomateriaalin kielivalikoima on sama kuin siihen liittyvässä kirjassa Tunne kieli – matka maailman kieliin ja kielitietoisuuteen (Finn Lectura 2018), jossa muun muassa esitellään Suomen uusia vähemmistökieliä, tutustutaan maailman kielten luokitteluperiaatteisiin sekä kirjoitusjärjestelmiin ja annetaan vinkkejä kielitietoisen pedagogiikan toteuttamiseen monikielisyyden tukemisen näkökulmasta.

Active library -linkkilistasta pääset tutustumaan kirjavinkkeihin ja monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin, joissa hyödynnetään draamaa työtapana.

 

Esimerkkejä työyhteisötehtävästä

Kielirikasteinen kauppaleikki

”Koska ryhmän lapset opettelevat vielä leikkitaitoja, otimme prosessiksi kauppaleikin, jota tuettiin kuvin. Kielirikasteisesti tervehdimme kauppaan tullessa omalla kotikielellä. Kauppaan oli laitettu kaikelle myytävälle myös tukikuvat, joita kaksikieliset lapset voivat käyttää pyytäessään ostoksia. Osassa myytävistä oli maistiaisia, joissa käytiin eri aisteja läpi, mm tuoksuttamalla etikkaa ja maistamalla sitruunaa. Yhdessä suunnittelimme paikan mihin kauppa kasataan ja minkälainen oppimisympäristö siitä tulee.”

Lentokoneseikkailu

”Seikkailun maailmaan astutaan oviaukkoportista ja aikuisen roolimerkillä: lentokapteenin lakilla. Poistutaan samasta portista ja aikuinen ottaa lentokapteenin lakin pois päästä draamahetken loppumisen merkiksi. Ennen draamaseikkailun aloittamista tehdään draamasopimus lasten kanssa: aikuinen kertoo, että ”kohta me pääsemme lentokonematkalle. Käydään yhdessä eri paikoissa, seikkaillaan ja katsotaan mitä eri paikoissa/maissa tapahtuu. Muista kuunnella lentokapteenin ohjeita, että matka sujuu hyvin. Miltä kuulostaa? Joko lähdetään matkalle?” Jaetaan lentokoneliput. Lentokoneena pitkä voimistelupenkki.

Lentokone-runo

Lentokoneen ohjaaja,
olen oikein rohkea.
Koneessani taitavasti,
lennän kaukomaille asti.
Kuka teistä haluaa,
………….. matkustaa?

Tuokion tavoitteena on tarjota lapsille mukava, lapsilähtöinen, yhteinen draamaleikkikokemus, jossa lapsella mahdollisuuksia käyttää mielikuvitusta, eläytymistä, liikettä, kokea draaman iloa ja rikastaa sanavarastoa sekä kurkistaa eri maiden ympäristöihin.”

Osallistujien mietteitä

”Aion lisätä ehdottomasti draaman käyttöä työssäni ja liittää sitä monipuolisesti myös päivittäisiin toimintahetkiin. Kurssin aikana muistui mieleen, että draama on muutakin kuin harvat perinteiset esittävän teatterin tuokiot. Mukavia toki nekin!”

”Olin aivan innoissani tätä työstäessäni, samoin työkaverini. Vaikka lapset ovat pieniä, voi esiintyä elein/sanoin ja saada itsensä ymmärretyksi. Lapset kuuntelivat niitä, jotka esiintyivät ja kaikki saivat hurjat aplodit! Tätä oli niin ihana katsoa, kaikkien panos oli kaikille tärkeä!”