Heikki Hellman

Dosentti, YTT, Tampereen yliopisto, Vennalammi-tuotannot Oy Heikki Hellman

 

Heikki Hellmanilla on pitkä kokemus mediateollisuuden keskittymisen tutkimuksesta sekä erityisesti sanomalehdistön ja journalismin tutkimuksesta. Hän on tutkinut kilpailua ja keskittymistä eri mediatoimialoilla, kuten sanomalehtikustantamisessa, televisio- ja radiotoiminnassa ja ääniteteollisuudessa. Hellman on käyttänyt ja soveltanut erilaisia keskittymistä ja moninaisuutta mittaavia määrällisiä indikaattoreita. Samoin hän on tutkinut mediapoliittista sääntelyä erityisesti yleisradiotoiminnassa. Viimeksi Hellman on tehnyt yleisötutkimusta sanomalehtien lukemisesta eri alustoilta. Hän on osallistunut useisiin liikenne- ja viestintäministeriön tilaamiin viestintäpoliittisiin selvityksiin ja monitorointihankkeisiin.

Keskittynyt media, samat sisällöt? -tutkimushankkeessa Hellman vastaa toimialan keskittymisanalyysista, tekee tutkimushaastatteluja ja osallistuu artikkelien kirjoittamiseen.

Julkaisuja:

Hellman, H. 2024. ”Ykköslehdet alakynnessä: Johtavien alueellisten lehtien kilpailuaseman kehitys 2000-luvulla.” Media & viestintä 47 (2). 

Lehtisaari, K., M. Grönlund, H. Hellman, T. Ranti ja R. Suikkanen. 2024. Median keskittyminen ja mediasisältöjen moninaisuus Suomessa. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2024:6. Helsinki: Valtioneuvoston kanslia.  

Heikkilä, H., H. Hellman ja L. Ovaska. 2023. Mä lehden luin: Yleisön suhde painettuun ja digitaaliseen sanomalehteen. Tampere: Tampere University Press. 

Hellman, H. 2022. ”Lehdistön alueelliset valtiaat: Sanomalehdistön kilpailu ja keskittyminen merkityksellisillä markkinoilla.” Media & viestintä 45 (3). 

Hellman, H. ja A. Vilkko. 2021. ”Is there diversity on popular music radio? Developing a methodology for a quantitative analysis of radio playlists.” Journal of Radio & Audio Media 28 (2).  

Hellman, H. 2021. ”Lehtiketjut ja lehdistön ’uusi normaali’: Keskittymisen mittaaminen ja sanomalehdistön keskittyminen Suomessa 2009–2019.” Media & viestintä 44 (2). 

Ala-Fossi, M., M. Grönlund, H. Hellman ja K. Lehtisaari. 2020. Media- ja viestintäpolitiikan seurantaraportti 2019. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2020:4. Helsinki: Liikenne- ja viestintäministeriö. 

Ala-Fossi, M. ym. 2018. Media- ja viestintäpolitiikan nykytila ja mittaaminen: Loppuraportti. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2018:4. Helsinki: Liikenne- ja viestintäministeriö.  

Aslama, M., H. Hellman ja T. Sauri. 2004. ”Does market-entry regulation matter? Competition in television broadcasting and programme diversity in Finland, 1993–2002.” Gazette 66 (2).  

Hellman, H. 2001. ”Diversity – an end in itself? Developing a multi-measure methodology of television programme variety studies.” European Journal of Communication 16 (2).