KaksKo-hankkeen yhteinen työpäivä TAMKissa antoi potkua kaksikielisyyden kehittämiseen!

KaksKo-hankkeen henkilöstöä istumassa pöydän ääressä.
Vaikka teams on hyvä, kasvokkain on parempi, kun kehitetään uutta pedagogista ajattelua.

Kaksikielinen korkeakoulutus -hanke eteni mukavasti keskiviikkona 23.4., kun saimme osatoteutusten projektipäälliköt ja asiantuntijat Humakista, Savoniasta ja OAMKista vieraaksemme TAMKiin.

Päivä alkoi leikkimielisellä tutustumisella, jolla virittäydyttiin yhteiseen tekemiseen rennolla otteella. Kukin osatoteutus sai kertoa osahankkeen vaiheesta, ja tunnistimme paljon yhteisesti jaettuja haasteita, joita oli hyvä päästä pohtimaan kasvokkain monien teams-tapaamisten jälkeen. Keskusteluun nousi muun muassa opiskelijoiden motivointi suomen kielen oppimiseen: kuinka saamme kansainväliset opiskelijat sisäistämään alusta lähtien, kuinka tärkeää on oppia maan kieltä, jos tänne haluaa työllistyä?

Pienryhmätyöskentelyä varten jakaannuimme kahteen ryhmään:  S2-opettajat keskenään ja tekniikan eri alojen sekä seikkailupedagogiikan opettajat yhdessä.  Ryhmissä ideoitiin kaksikielisten pilottien arvioinnin ja palautteen keräämisen tapoja. Kaksikielisen pedagogiikan mallin kehittämisen pohjaksi on saatava kaikkien osallisten: opiskelijoiden, substanssin opettajien ja kielen opetuksen asiantuntijoiden  ääni kuuluviin. Oli mahtavaa huomata, kuinka paljon aivan eri alojen asiantuntijat voivat tuoda ideoita yhteiseen pöytään ja rikastuttaa toinen toistensa ajattelua.

Päätimme päivän kahveilla ja keskustelimme ryhmissä nousseista ajatuksista sekä suunnittelimme jatkoa. Yhteisenä arviona oli, että saimmepa yhden päivän aikana paljon aikaan! Olemme ottaneet aimoaskeleen eteenpäin kaksikielisen korkeakoulutuksen kehittämisessä. Tästä on erinomaista jatkaa!