Esittely

Hankkeessa pilotoidaan englanninkielisiin AMK-tutkintoihin opintokokonaisuuksia, joissa suomen opetus on kytketty substanssin opetukseen.
Pilottialoina on tekniikan aloja ja seikkailupedagogiikka.
Kokemusten pohjalta rakennetaan monille aloille sopiva kaksikielisen pedagogiikan malli.
Nostetaan myös opettajien kielitietoisuuden osaamista ja kehitetään kielitukea harjoitteluihin.

Tausta

Vieraskielisten opiskelijoiden määrä ammattikorkeakouluissa, erityisesti englanninkielisissä ohjelmissa, on kasvanut nopeasti. Ulkomaalaistaustaiset korkeakoulutetut päätyvät usein työttömiksi tai koulutustaan vastaamattomiin töihin, tai muuttavat pois maasta. Silloin Suomessa hankittu osaaminen valuu muualle.

Tavoite

Hankkeen tavoitteena on parantaa kansainvälisten opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia Suomessa.
Tähän pyritään vahvistamalla suomen kielen oppimista englanninkielisissä tutkinnoissa.
Hankkeessa kehitetään kaksikielisen pedagogiikan ja harjoittelun mallit ja vahvistetaan
ammattikorkeakoulujen henkilöstön monikielistä ja kulttuuritietoista osaamista sekä tuetaan työelämän vastaanottavuutta.

Vaikutus

Englanninkielisissä AMK-ohjelmista valmistuvien suomen kielen taitotaso nousee, kun suomea integroidaan opetukseen hankkeessa kehitetyn mallin mukaan. Parempi suomen taito merkitsee parempia mahdollisuuksia työllistyä Suomeen ja jäädä käyttämään osaamistaan Suomen hyväksi.

Rahoitus

Hanke on Europan sosiaalirahaston ESR+ osarahoittama.

Yhteistyökumppanit

Hankkeen päätoteuttaja on Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK, osatoteuttajia ovat Humanistinen ammattikorkeakoulu Humak, Oulun ammattikorkeakoulu OAMK ja Savonia-ammattikorkeakoulu. Hankkeen toiminta-aika: 1.1.2025 – 30.6.2027.