Tiedettä verkon välityksellä

GLO-LO on esiintynyt konferenssien lisäksi erilaisissa populaaritieteellisissä tapahtumissa. Tällä kertaa saamme lukea esiintymisestämme osallistujan näkökulmasta.

Tieteen päivät, eli kaikki tieteenalat kattava populaaritieteellinen tapahtuma, järjestettiin Helsingissä tammikuussa 2023. Osallistuin virtuaalisesti Tieteen päivien Uusi maa, uusi kieli, uusi työ -sessioon, jonka katsoin jälkeenpäin tallenteena TiedeTv-kanavalta YouTubesta. Luennolla esiteltiin kolme eri projektia, joista yksi tuli suoraan kotiyliopistostani.

Joona Poikonen ja Nathalie Schümchen Tampereen yliopistosta esittelivät projektin, joka käsittelee työntekijöiden välistä vuorovaikutusta rakennustyömaalla. Kenttätyötä tehdessään projektin tutkijat huomasivat heti, että kieltä käytetään paljon ja moneen eri asiaan, vaikka voisi kuvitella toisin. Rakennustyön vuorovaikutusta on puhutun kielen lisäksi tekstit eri muodoissa. Rakennustyömaalla tekstit näkyvät esimerkiksi erilaisina lippuina ja lappuina. Teksteissä näkyy myös rakennustyön monikielisyys, sillä ne sisältävät yleensä suomen lisäksi englantia. Niissä voi olla myös huumoria ja dialogisuutta, kun seuraava työntekijä lisää lappuun lisää tekstiä.

Kieltä tarvitaan rakennustyössä esimerkiksi ohjeiden antamiseen ja ymmärtämiseen, mutta myös ihan tavalliseen sosiaaliseen kanssakäymiseen. Poikonen ja Schümchen totesivat, että suomen kieltä voi oppia raksalla, kunhan työkaverit ja pomot tukevat prosessia. Oppiminen vaatii paljon työtä oppijalta, eikä kieltä automaattisesti opi vain menemällä töihin. Eikä täydellinen kielitaito toki ole rakennustyömaalla se tärkein asia. Asiat voidaan ymmärtää kehollisenkin kielen kautta.

Projektiin tutustuminen oli erittäin mielenkiintoista ja suorastaan hauskaa. Mieleen jäi rakennustyömaalla työskentelevien huumorin kautta oppiminen sekä uuden kielen oppimisen vaikeus, joka voi vaikuttaa omaan identiteettiin todella paljon. Kielitaito ei synny yhdessä yössä, ja mielestäni on erittäin tärkeää, että aihetta tutkitaan ja suomen kielen oppijoita tuetaan entistä enemmän. Oli myös kiva huomata, että vaikkei pääsisi fyysisesti Helsinkiin, pystyy tällaisiin tilaisuuksiin osallistumaan myös etänä. Yllätyin positiivisesti siitäkin, miten hyvin tiedettä oli popularisoitu. Tieteen päivien esityksissä tiede esitettiin selkeästi ja helposti ymmärrettävällä tavalla. Jään mielenkiinnolla odottamaan lisää tietoa raksaprojektista!

Teksti Sanni Ylipekkala
Kuva: Tapahtuman stream