Nordand-konferenssi Reykjavikissa

Toukokuussa osallistuimme Reykjavikissa järjestettyyn Nordand (Nordic Languages as a Second Language) konferenssiin. Nordand-konferenssi järjestetään joka toinen vuosi ja teemaltaan se keskittyy Pohjoismaissa puhuttavien kielten oppimiseen toisena kielenä.

Esittelimme konferenssissa kahta meneillään olevaa tutkimustamme. Nathalie ja Niina puhuivat rakennustyömaiden kielimaisemista ja erityisesti rakennustyöntekijöiden käsinkirjoittamista teksteistä, joilla he ohjaavat toistensa työtä ja antavat neuvoja työn seuraavia vaiheita varten. Hanna-Ilona ja Joona esittelevät  havaintojaan raksa-Valma-ryhmästä, jossa ammattiopintoihin valmistautuvat suomi toisena kielenä -puhujat opiskelevat suomea ja rakennusalan töitä samanaikaisesti. Heidän eistelmänsä fokuksessa olivat erityisetsi sekvenssit, joissa opiskelijat ohjeistavat toisiaan ja käyttävät osana tätä useampia kieliä.

Konferenssi oli sisällöltään antoisa, koska mukana oli pohjoismaisia kollegoita (myös paljon uusia tuttavuuksia!), jotka työskentelevät samojen aihepiirien ympärillä kuin me. Reykjavikissa vierailu virkisti myös kauniiden maisemien ja inspiroivien kasvokkaisten kohtaamisten vuoksi.

Teksti ja kuvat: Niina Lilja