BioPak-hankkeen kuluttajapilotin lanseeraus PackSummitissa – Eggcellence on käynnissä!

Kuvituskuva
Kuluttajapilotin maskotit matkalla ympäri Suomen

Eggcellence –kuluttajapilotti järjestetään roadshow-tyylisesti usealla paikkakunnalla ympäri Suomen marraskuun 2025 ja maaliskuun 2026 välillä. Tänä aikana pilotoimme pakkausinnovaatiotamme Hämeenlinnan lisäksi ainakin Savonlinnassa ja Tampereella. Kohteissa osallistujat arvioivat innovaation toimivuutta kuluttajan näkökulmasta - juuri kuluttajan osallistaminen pakkausten kierrätykseen on yksi hankkeen päätavoitteista.

BioPak-hankkeen TP4 tuo mukanaan paljon puhutun kuluttajapilotin, jonka tavoitteena on vahvistaa kuluttajan roolia kiertotalouden ja pakkausarvoketjun toimijana. Käytännössä tämä tarkoittaa, että pilotoimme innovaatiokilpailussa syntynyttä puukuitupohjaista pakkausratkaisua eri kuluttajaryhmien keskuudessa ja keräämme arvokasta tietoa sen toimivuudesta, uudelleenkäytettävyydestä ja innovatiivisuudesta. 

Roadshown ensimmäinen etappi oli PackSummit Hämeenlinnassa 12.11.2025, jossa lanseerasimme kuluttajapilotin virallisesti. Pakkausalan tapahtuma, täynnä alan toimijoita ja siitä kiinnostuneita tarjosi täydellisen aloitusalustan pilotille. Mukana suurta yleisöä varten Biopak-tiimillä oli  

  • Eggcellence-kestokenno –konsepti: kestokäyttöinen kananmunakenno, joka haastaa vanhentuneen kennoratkaisun, 
  • 150 tavallista kananmunakennoa vetonaulan roolissa, 
  • Karkkia vetämään ihmisiä puoleemme, 
  • UPEAT pahvimaskotit, jotka kuvastavat kolmea hankkeen kannalta oleellista kuluttajaprofiilia! 
    • Kipinä-kettu kuvastaa seikkailunhaluista, Toivo-kilpikonna ympäristömotivoitunutta ja Tuuma-pöllö pragmaattista ja säästeliästä kuluttajaa.

Sekä tietysti polttava into pistää kuluttajapilotti käyntiin! Saimme päivän mittaan kerättyä runsaasti vastauksia sekä samalla uusia kysymyksiä kestokäyttöisen kananmunakennon toimivuudesta eri kuluttajaryhmien näkökulmasta. 

👉 Mikäli aihe kiinnostaa, voit antaa oman näkemyksesi Eggcellence-konseptista tästä linkistä: Kuitupohjaisten uudelleenkäytettävien kananmunapakkausten kestävyys (Shell’s Haven) (Esikatselu) 

Kuten mainittu, BioPak-hankkeen kuluttajapilotti on yhtä kyselyä laajempi kokonaisuus, jonka tavoitteena on kehittää puukuitupohjaisten pakkausten uudelleenkäytettävyyttä sekä korostaa kuluttajan roolia teollisen pakkausarvoketjun toimijana. Keräämällä palautetta kehitetyn konseptin innovatiivisuudesta ja (uudelleen)käytettävyydestä, saamme oleellista tietoa, jonka avulla puuttua kiertotalouden kipukohtiin – puukuitupohjaisten pakkausten uudelleenkäytettävyys sekä kuluttajan motivointi! Lisäksi BioPak-hanke pilotteineen fasilitoi vuoropuhelua kuluttajien ja pakkausalan toimijoiden välille. 

Seuraavaksi hankkeessa ja roadshowssa on vuorossa reissu Savonlinnaan 22.1.2026, jossa pilotointiin osallistuvat Xamkin biotuotetekniikan opiskelijat. Tämä vaihe syventää ammattikorkeakouluyhteistyötä ja tuo mukaan nuorten näkökulman – tärkeän osan tulevaisuuden kuluttajakenttää. 

Seuraa kuluttajapilotin etenemistä täällä sekä somessa #BioPak.  

 

BioPak – biokiertotalouden kestävät pakkausratkaisut 

Hanke on Euroopan unionin osarahoittama (EAKR)