Elävän kuvan monikäyttö

Visuaalisesti värikäs ja selkeä kuva esittelee audiovisuaalisen alan monipuolisuutta ja kehitystä.

Kun puhutaan audiovisuaalisen alan kehittämisestä ja koulutuksesta, ajatukset lähtevät yleensä elokuvan ja television sisällöistä. Se on ihan oikein, kunhan ajatukset eivät pysähdy niihin. Nämä perinteiset elävän kuvan foorumit kun ovat vain osa AV-tuotantojen ja AV-teknologian maailmaa.

Audiovisuaalisuus on laajasti osana nykykulttuurin kenttää. Videokuvaa käytetään ulkoilmakonserteissa ja teatteriesityksissä. Video jockeyt ohjelmoivat liikkuvaa grafiikkaa tanssi- ja taidetapahtumiin. Trailerit, somevideot ja aftermovie-videot ovat tärkeä osa kulttuuritapahtumien ja jopa museoiden markkinointia.

Markkinointiin ja brändien hallintaan lyhytvideot kuuluvat likimain kaikilla aloilla. Julkaisualustat ovat levinneet TV-spoteista ja nettisivuista Youtubeen, Facebookiin, Instagramiin ja TikTokiin. Versiointi ja optimointi eri kuvasuhteisiin ja pystykuvaa suosiviin julkaisualustoihin ovat välttämätön osa digimarkkinointia.

AV-kanavat ja niiden fiksut sisällöt ovat kaikkien alojen yritysten ja yhteisöjen toiminnassa yhä tärkeämpiä. Verkkokokoukset ja striimit kumppaneille tai asiakkaille ovat nekin arkipäivää – ja toimivat huonosti, jos taustalla ei ole valaisun, akustiikan ja äänitekniikan tai kuvamiksauksen osaamista tai ohjelmiston ja signaalitien hallintaa.

AV-alan koulutuksessa on tärkeää avata opiskelijoiden silmiä ja korvia suurille kameroille, elämää suuremmille elokuville ja kansainvälisille yhteistuotannoille. Kuitenkin vähintään yhtä tärkeää on monipuolinen perusosaaminen AV-sisältöjen arkisiin käyttökohteisiin liittyen. Kansainväliselle elokuvauralle ei voi loikata suoraan, kulkematta lähtöruudun kautta.

Yritysvideot, kampanjavideot ja somevideot tuovat myös kulttuurialan suhdannetaantuman aikana leipää AV-alan tekijöille. Perusvideot ovat käyttötaidetta – ja refensseinä niillä voi avata aina uusia ovia.

 

Pertti Näränen, audiovisuaalisen median tutkintovastaava, TAMK